Reflekterat
Det är december och mörkt utanför fönstren. Studenterna väller in i ett av skolhusen i Huddinge.
Trängsel, småprat, sorl. Fler än en har tårar i ögonen. Karolinska institutet har kallat till informationsmöte och snart är alla platser tagna. Många får sitta i trapporna, stå längs väggarna.
Skolan har haft ett år på sig att åtgärda de brister som Högskoleverket uppmärksammade våren 2007, men man har misslyckats och examensrätten återkallas. Detta misslyckande har studenterna svårt att acceptera. Det osynliga kontraktet som skrivits mellan dem och deras skola lyder ju: »Vi gör det som förväntas av oss. Ni gör det som förväntas av er. Vi jobbar hårt för att nå resultat. Ni jobbar hårt för att nå resultat.« Nu har det osynliga kontraktet brutits. Det är bedrövligt. För skolans rykte, för lärarna och för vården. Men mest bedrövligt är det att hundratals blivande sjuksköterskor fått bekräftat det som varit tydligt genom historien: Ni är inte värda mer.
De som redan studerar vid KI garanteras såväl brosch som CSN-stöd, ändå ligger en tung och blöt känslofilt över dem, de blir inte respekterade. Det verkar märkligt att KI kallar sig ett ledande medicinskt universitet och utser Nobelpristagare i medicin, när man diskvalificerar sig från att utbilda sjuksköterskor. Att rektorn, läkaren Harriet Wallberg-Henriksson, inte är på plats under mötet utgör den svartaste pricken över i.
Att vara sjuksköterska handlar i allt för stor utsträckning om att tvingas förklara sig och försvara sig. Yrket har oförtjänt omgärdats av låg status, trots omvårdnadsvetenskap och legitimation från Socialstyrelsen. Statusen hålls nere när läkare kallar sjuksköterskorna för »flickor« och så länge allmänheten har dålig kunskap om sjuksköterskans arbetsuppgifter. I avtalstider är den grundläggande uppgiften att få arbetsgivaren att förstå varför man är värd högre lön och bättre villkor.
Nu har samhället, genom Högskoleverket, visat att man tar sjuksköterskeyrket på allvar genom att försäkra sig om att utbildningen är bra. Då sviker i stället KI. Skolans uppgift bör självklart vara att bygga upp de blivande sjuksköterskornas stolthet och förmåga att kommunicera sitt yrke, inte att smula sönder den.