Studenter ska träna svåra samtal med hjälp av AI
Går det att utveckla sina färdigheter i existentiella samtal med hjälp av avatarer? Det ska en ny studie som startar i höst ta reda på. Elin Hjorth är en av forskarna bakom projektet.
Marie Cederskiölds högskola arbetar sedan flera år med simuleringsbaserat lärande för att öva existentiella samtal. Genom rollspel får sjuksköterskestudenterna öva på varandra hur de kan bemöta patienters funderingar kring livet och döden. Samtalen filmas och diskuteras sedan i grupp tillsammans med lärare.

– Det är väldigt uppskattat av studenterna. Inte precis när de gör det, då tycker många det är jobbigt, men efteråt säger de att de verkligen förstår vad det handlar om, säger Elin Hjorth som är forskare vid Marie Cederskiölds högskola och specialistsjuksköterska inom barnsjukvård.
Avatar med lungcancer
Men fullskalig simulering är resurskrävande och tar mycket tid. Nu deltar Elin Hjorth i en forskargrupp som har dragit i gång ett nytt projekt där de ska testa om AI kan användas som ett komplement.
I stället för rollspel kommer studenter få öva två olika scenarier med hjälp av avatarer. Den ena är en kvinna som är svårt sjuk i lungcancer och den andra avataren är hennes make.
Patientfallen bygger på forskargruppens tidigare forskning kring palliativ vård samt bakgrundsinformation som tagits fram av kliniskt verksamma sjuksköterskor och läkare från palliativa teamet vid Södra Älvsborgs sjukhus, patienter och närstående från Kraftens hus i Sjuhärad samt studenter vid sjuksköterskeprogrammet.
Varje samtal blir unikt
Informationen har sedan promptats in i programmet. När man pratar med avatarerna baseras samtalen på bakgrundsinformationen, men de är även tränade av Chat GPT. Det gör att avatarerna kan ändra sina svar och varje samtal blir unikt. Studenterna får möjlighet att mängdträna samtalen utan att någon kommer till skada.

– Vissa gånger kommer man vidare i samtalet och andra inte. Eller så kanske man fastnar i att prata om medicinska saker, det är inte meningen. Patienten är rädd för att dö och undrar hur hon ska förhålla sig till det. Hon känner skuld för att hon har rökt. Det är svårt eftersom man som sjuksköterska inte kan ha svar utan måste träna på hur man ska förhålla sig till det. Ett sätt är att ställa fördjupande frågor, det kan vara tröstande.
Samtal följt av reflektion
Avatarerna ska testas under hösten vid Högskolan i Borås och Lovisenberg i Oslo. Här kommer sjuksköterskestudenter först att få förbereda sig teoretiskt genom att titta på filmer om samtal och sedan träna med avatarerna hemma framför datorn.
På högskolan sker sedan samtalen i par om två studenter med efterföljande reflektion i grupp med lärare. Projektet kommer utvärderas kvalitativt med observationer och intervjuer samt kvantitativt genom enkätfrågor.
Tanken är inte att projektet ska ersätta simuleringsträningen på Marie Cederskiölds högskola, utan bli ett komplement och något som kanske kan användas på andra högskolor.
– På ett sätt känner man sig redan trött på AI, men det är en utveckling som redan är i gång och vi måste hitta sätt att använda det. Om det här faller väl ut kan det både spara resurser och vara tidseffektivt.