Caremas personal pressas att jaga besparingar

"För att vi ska ha råd att satsa där det verkligen behövs måste vi alla jaga besparingar". Så står det på ett av korten i Caremaspelet, ett pedagogiskt hjälpmedel för personalen. Dagens Nyheter avslöjar i dag hur Caremas personal får lära sig att spara i verksamheten.

22 december 2011

Caremaspelet består av så kallade ”inställningskort” med olika påståenden som personalen ska diskutera i grupp med sin chef.

Exempel på formuleringar är:

”Det finns alltid nya ställen att leta på efter effektiviseringsmöjligheter”.

”Den bästa förbättringsidén är den där jag kan spara timmar och minuter”.

”Att vi gör en bra vinst är ett tecken på att vi gör ett bra jobb”.

Anställda som DN har pratat med om spelet säger att det kändes som att det gick ut på att chefen skulle se hur de anställda svarade och att de upplevde det som indoktrinering.

Att det är viktigt för Carema-anställda att lära sig spara på förbrukningsartiklar, mat och andra fasta kostnader intygas också av anställda på Caremas korttidsboende Kastanjen i Järfälla som DN pratat med.

Oavsett behoven får man inte överskrida de nyckeltal som finns för inköp av förbrukningsvaror som blöjor, underlägg, handskar och tvättlappar. Det gör att det ibland saknas till exempel blöjor, att servetter delas eller att medicinkoppar inte används.

Andra berättar om att man beställer färre antal portioner till måltiderna, med förklaringen att några inte vill äta.

Siffror som DN tagit del av visar att Caremas korttidsboende Kastanjen hamnar lågt i en kostnadsjämförelse med till exempel kommunal verksamhet.

Brist på förbrukningsartiklar var också en av anmärkningar som kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska i Hässelby/Vällingby hade mot Caremas boende Koppargården.

Vårdfokus har sökt ansvariga på Carema Care för en kommentar.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida