Checklista hjälper dig att hitta rätt it-system

E-hälsonätverket har tagit fram en analys­modell för att utvärdera it-system. Men modellen kan också användas av den som vill hitta rätt system för den egna verksamheten.

På Vitalis-mässan i Göteborg i början av april presenterade forskare från Linköpings universitet och Karolinska institutet i Stockholm en analysmodell som dels kartlägger nyttan hos ett befintligt system, dels kan hjälpa dig att hitta rätt system för din verksamhet.?

— Analysmodellen har närmast formen av en checklista. Genom att ställa sig frågor om vad systemet eller e-tjänsten ska göra — det kan gälla förbättrad kommunikation, logistik, med mera — så kan luckor eller förtjänster med olika system upptäckas, säger Vivian Vimarlund, professor i data- och informationsvetenskap vid Linköpings universitet.?

Klart är att Stockholms läns landsting lockats av modellen.?

— De har gett oss uppdraget att konkretisera modellen så att den blir enklare att använda. Om några veckor är vi nog klara med att ha definierat vilka mål — tekniska, ekonomiska och administrativa — en it-lösning ska ha för att ge nytta.?

Vid vilken nivå av ledarskap passar analysmodellen bäst??

— Beställare av till exempel en e-tjänst, it-chef, verksamhetsföreträdare. Det beror på frågan man vill belysa. Analysmodellen är enkel och beskriver många variabler som är aktuella. ??

Modellen har hittills använts för att utvärdera befintliga system. Bland annat har en analys av en e-tjänst för förnyelse av recept samt elektronisk födelseanmälan identifierat ekonomiska vinster och andra fördelar och nackdelar.?

I kronor och ören leder bägge till avsevärda besparingar ur en samhällsekonomisk synvinkel. I fallet med e-förnyelser kan it-system skära ner kostnaderna med omkring 60 procent. I fallet med födelseanmälan handlar det om besparingar i miljonklassen.??

Men de kanske mest intressanta svaren ger analysmodellen när det gäller vinster som är svårare att kvantifiera. ?

För e-förnyelser handlar det bland annat om effektivare kommunikation med vården, säkrare informationshantering och säkerställd kontinuitet mellan olika huvudmän och utförare. För födelseanmälan om minskad risk för felregistrering, bättre underlag för beslutsfattare och effektivare användning av skattemedel.?

— Det är klart att analysen identifierat brister också, till exempel minskad patientkontakt och en eventuellt ökad beställning av mediciner, säger Vivian Vimarlund.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida