Gävleborg. Bristen tvingar upp lönerna
Efter att under lång tid ha haft problem med att rekrytera specialistsjuksköterskor tvingas nu landstinget i Gävleborg höja ingångslönerna för dem från 24 000 till 25 000 kronor i månaden .
— Man utannonserar tjänster men får inga sökande. Det här är ett steg i rätt riktning, säger Irene Strandqvist, vice avdelningsordförande för Vårdförbundet i Gävleborg.?
Den som tidigare jobbat som sjuksköterska och som vidareutbildar sig garanteras en löneökning på minst 1 500 kronor i månaden. ?
Höjningen gäller retroaktivt från april i år.