Patientenkät: Förtroende för specialistvården men långa väntetider
Många patienter är nöjda med specialistvården. Men väntetiderna och informationen till patienterna kan bli bättre.
Sveriges kommuner och landsting, SKL, har genomfört en nationell enkät bland nästan 125 000 patienter. Alla landsting och regioner utom Stockholm och Norrbotten ingick.
Resultatet visar att patienter som söker specialiserad sjukhusvård i stort sett är nöjda med vården, men efterlyser en helhetssyn. Det kan till exempel vara att behandlaren uppmärksammar kopplingen till tidigare sjukdomar och hälsotillstånd.
– Resultaten visar att vårdpersonalen ännu mer måste utgå ifrån varje enskild patients förutsättningar och förmåga att ta emot och ta till sig information. Patienterna måste också få bli mer delaktiga och kunna påverka planeringen av behandlingen, säger Håkan Sörman, vd vid SKL, i ett pressmeddelande.
Möjligheter att påverka dag, tidpunkt och om man kan välja annan vårdgivare är också sådant som kan bli bättre.
Förtroendet är grunden
Även väntetider och information till patienterna, till exempel om läkemedelsbiverkningar, kan bli bättre. Håkan Sörman är inte förvånad över bristerna samtidigt som han poängterar att förtroendet för vården är kanske den viktigaste utgångspunkten.
Nu ska resultaten analyseras, jämföras och diskuteras ute i landstingen. Senare ska undersökningen göras igen för att se skillnader över tid. Då ska patienterna också tillfrågas om vårdens kvalitet, en fråga som inte ställdes den här gången.