Vårdcentral sållade medvetet bort ”besvärliga” patienter

Personer med långvariga smärttillstånd eller sjukdomar som krävde utredning var inte välkomna.

Verksamhetschefen på en Vårdcentral i Kirseberg i Malmö har enligt Sydsvenskan skickat ett mejl till sina medarbetare där hon förklarade att patienter med besvärliga åkommor inte var välkomna att lista sig. Hon tillade att ”ja, jag tror ni vet vilka jag menar”.

Däremot var de patienter som sökte för mindre krävande insatser välkomna: ”Enkla akuta grejer alltså”.

Många av de anställda reagerade på mejlet och tyckte att det kändes olustigt med en chef som gjorde skillnad på människor.

Några veckor senare skickade därför verksamhetschefen ett nytt mejl till medarbetarna där hon skrev att hon hade uttryckt sig klumpigt och att tanken inte var att mota bort en viss grupp av patienter. Men väntetiderna är långa och ”tid kan man få först om flera månader”, vilket de skulle få veta redan när de ringde.

Divisionschefen Karin Träff Nordström förklarar för Sydsvenskan att det fria valet är själva fundamentet i Region Skånes hälsoval. Men hon anser inte att verksamhetschefen begått något tjänstefel. Däremot tar hon för givet att att vårdcentralens chef efter detta ”rättar in sig i ledet” och följer regelverket.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida