– Det kändes jätteroligt att få stipendiet. Själv tycker jag naturligtvis att det här är ett steg i rätt riktning. Med fler öppna tjänster som skapar meningsfull information för patienten kommer vården att förändras.

Det säger läkaren och reumatologen Sofia Ernestam vid Karolinska institutet i Stockholm.

Tillsammans med reumatologpatienten Lena Klausson och Stockholms läns landstings projekt 4 D (Fyra diagnoser) fick hon under förra veckans e-hälsomässa Vitalis ta emot ett stipendium på 25 000 kronor för en tjänst som de utvecklat för att patienter lättare ska kunna få kontroll över sina labbsvar.

Främst för kronisk sjuka

Tjänsten kallas Patientens egen provhantering, PEP, och innebär att främst kroniskt sjuka patienter som regelbundet tar vissa prover, via Mina Vårdkontakter, dels får ett sms om när det är dags för provtagning, dels kan ta del av prosvaren i samma sekund som de skickas från laboratoriet till vårdgivaren.

Ett pilotprojekt har pågått sedan 2012 för patienter med reumatism i Stockholms läns landsting. För ett år sedan utvecklades tjänsten så att den går att användas för alla typer av patientgrupper och av alla landsting.

Många landsting intresserade

– Det är jättemånga landsting som är intresserade och vi för diskussioner med flera av dem om att skapa nationella lösningar. I första hand för klamydiatester, men sedan även för patienter med reumatism. Men tjänsten skulle mycket väl kunna användas för exempelvis personer som står på waran, har diabetes eller någon annan sjukdom där man regelbundet måste ta prover för att hålla koll på behandlingen, säger Sofia Ernestam.

De provsvar som patienten får ta del av via Mina Vårdkontakter länkas till Vårdguiden 1177 där patienten kan läsa vad de olika proven är till för.

Alla kan inte vara med

Men innan en patient kan använda sig av systemet görs en bedömning om hen kan klara av det. Än så länge finns instruktionerna bara på svenska, så den som inte klarar språket kan exempelvis inte få tjänsten. Ett annat exempel är psykiatriska patienter som kanske bedöms ha svårt att tolka svaren på rätt sätt.

Sofia Ernestam är övertygad om att den här typen av tjänster gör att patienterna får en ökad kunskap om sin hälsa och att det blir lättare för dem att själva bli delaktiga i vården.