Tre gånger under de senaste dygnen har larmpanelerna på patientrummen inte fungerat. Vid ett tillfälle handlade det om en svårt sjuk patient där personalen behövde kalla in förstärkning, men larmpanelen som de skulle trycka på inte gick att använda. I stället fick de larma via telefonväxeln, rapporterar TT.

– Det är högst otillfredsställande att ny teknik som ska underlätta, förenkla och understödja inte har fungerat. Det är inte okej, och vi ser allvarligt på det, säger Nina Nelson Follin till TT.

Enligt sjukhuset har ingen patient kommit till skada, men ett Lex Maria- ärende har öppnats i fallet med den svårt sjuka patienten.

Nina Nelson Follin säger till TT att hon inte bedömer problemen med larmpanelen som något hot mot patientsäkerheten. Men hjärtintensiven, som egentligen skulle ha trappat upp vården på det nya sjukhuset, tvingas nu i stället dra ner antalet vårdplatser från tolv till åtta.

Nya Karolinska har tillsatt en särskild insatsgrupp som ska utreda händelsen.