Pjäsen skrev hon redan 2009 som en reaktion på planerna på en autonomireform för universitet och högskolor. När reformen infördes 2011 innebar den större frihet för lärosätena att bestämma över sig själva. De slapp kravet på att anlita sakkunniga vid anställning av professorer och kunde handplocka dem de ville, skriver Läkartidningen som gjort en längre intervju med Ylva Lööf.

– Nu har man lagstiftat bort det som är själva förutsättningen för att ett universitet är ett universitet. Att ge all makt till en rektor innebär att det är viktigare för karriären att hålla sig väl med makten än att bedriva vettig forskning, säger Ylva Lööf till tidningen.

Hade reformen inte genomförts hade Macchiariniaffären vid Karolinska institutet inte kunnat bli så omfattande, menar hon.   

Hennes engagemang mot reformen förklarar hon med att det är ”den största avdemokratiseringen, avprofessionaliseringen och inskränkningen av meritokratin sen Gustav Vasas tid”.

Pjäsen har premiär på Östgötateatern i Linköping den 15 september och i Norrköping en månad senare. Eftersom Ylva Lööf följer det råd hon fick av Margareta Krook en gång, att teater måste vara underhållande, har hon gjort en relationskomedi av det tunga ämnet.

Marika Lagercrantz regisserar pjäsen. För musiken står Carolin af Ugglas och bandet Kontrapunk.