I sin anmälan till Ivo skriver patienten att han kontaktade vårdcentralen för att få hjälp med en receptförnyelse av Terracortilsalva med polymyxin B. Sedan många år hade mannen svår allergi och behandlades bland annat med kortison lokalt i näsan för att minska besvären.

En biverkan av kortisonsprayen var dock att slemhinnan i näsan ibland blev inflammerad och lättblödande och därför hade en specialistläkare ordinerat Terracortilsalva att smörja slemhinnan med.

Samma läkemedel- olika beredning

När receptet skulle förnyas skrev sjuksköterskan ut Terracortildroppar i stället för salva till patienten. Mannen ringde då till vårdcentralen för att få rätt recept, men fick svar av sjuksköterskan att det gick lika bra att använda dropparna som salvan i näsan, skriver patienten i sin anmälan till Ivo.

Mannen använde aldrig dropparna och i samband med ett besök på vårdcentralen i ett annat ärende en dryg vecka senare bad han om att få salvan utskriven. Samma sjuksköterska skrev då ut Terracortil som droppar igen.

Patienten vände sig då till en annan vårdcentral och fick salvan utskriven direkt. Fördröjningen av receptet på tre veckor innebar att inflammationen och blödningen tog längre tid att läka och orsakade onödigt lidande uppger han.

Ny läkemedelsmodul

Ivo menar att sjuksköterskan inte varit tillräckligt noggrann när hon ordinerat läkemedlet. Hon har också brustit i sin dokumentation i ärendet anser myndigheten.

Sjuksköterskan har framfört att det var svårigheter att ordinera läkemedel i den nya läkemedelsmodulen som införts, vilket även arbetsgivaren bekräftat.

Diarienummer hos Ivo:  8.2-178417/2017-9