Kvinnan hade ont i buken, feber och frossa varför maken ringde till hälsocentralen Hammarstrand i Jämtland. Kvinnan fick en tid, men när paret kom dit förklarade en av distriktssköterskorna att läkaren hade fullt upp och inte kunde ta emot flera patienter.

Paret åkte därför vidare till akuten på sjukhuset i Sollefteå. Distriktssköterskan hade lovat att ringa och meddela kollegerna i Sollefteå att kvinnan var på väg. Men ingen svarade i telefonen.

"Fel landsting"

I ett klagomål till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, berättar maken att sjuksköterskan som satt i receptionen på akuten i Sollefteå hade svarat dem att det inte fanns någon läkare och att paret tillhörde ett annat landsting. (De hade åkt till Sollefteå i Västernorrland eftersom det inte var lika långt som till Östersunds sjukhus i Region Jämtland Härjedalen.)

Efter cirka en kvart tröttnade kvinnan på att vänta. Hon och maken åkte hem, kvinnan tog en Ipren och gick sedan och lade sig.

Telefonkön stängd

Under natten blev hon sämre. På morgonen ringde därför maken på nytt till vårdcentralen. Trots att klockan bara var strax efter åtta kom han inte fram eftersom telefonkön var stängd. Resultatet blev detsamma när han lite senare på eftermiddagen försökte igen, varför han ringde efter en ambulans.

Tio minuter senare var ambulansen på väg med kvinnan till Östersunds sjukhus. Kort efter ankomsten avled hon.

Region Jämtland Härjedalen kritiseras av Ivo för att det inte fanns tillräckligt med personal på hälsocentralen och för den dåliga tillgängligheten på telefon.

Landstinget i Västernorrland kritiseras för att ingen på akuten i Sollefteå hade svarat i telefon när distriktssköterskan försökte att ringa och föranmäla patienten.

Sjuksköterskan kritiseras

Även akutsjuksköterskan i Sollefteå kritiseras av Ivo. Myndighetetens anser att hon var otydlig i kommunikationen med patienten och maken eftersom de hade uppfattat att ingen läkare fanns på plats och att de tillhörde ett annat landsting.

Med tanke på att kvinnan led av en kardiovaskulär sjukdom, hade en tablettbehandlad diabetes och kom in akut med buksmärta, feber och frossa borde sjuksköterskan enligt Ivo ha gett henne en snabb prioritering.

Myndigheten anser också att sjuksköterskan brast i sitt omhändertagande eftersom hon inte hade försökt att kontakta kvinnan efter att hon avvek. Sjuksköterskan hade makens mobilnummer. Först efter sex timmar skrevs det in i journalen att patienten hade avvikit.

Diarienummer hos Ivo: 8.2-30902/2016-22.