Direkt efter olyckan undersöktes pojken på en akutmottagning. Därifrån skickades han i ambulans till ett sjukhus för observation. Ett dygn senare konstaterades att femåringen var på bättringsvägen och kunde skickas hem.

Natten därpå började pojken klaga över att han hade väldigt ont i ena örat. Han hade även svårt med balansen. Pappan kontaktade därför Vårdguiden 1177. Han berättade att pojken nyligen kommit hem från sjukhuset där han legat inlagd efter det kraftiga slaget mot huvudet.

Enligt sjuksköterskan som tog emot samtalet handlade det dock troligen om en öroninflammation, varför pojken ordinerades smärtlindring och högläge. Att det inträffat efter olyckan var enligt sjuksköterskan en ren slump.

Dagen därpå ringde föräldrarna åter 1177 för att försäkra sig om att det bara rörde som om en öroninflammation. De påpekade även att pojken fortfarande hade problem med balansen.

Den här gången fick föräldrarna rådet att genast ta sig till barnakuten. Väl där konstaterades genom röntgen att pojken hade drabbats av en fraktur i botten på skallen, en så kallad skallbasfraktur. Han hade också helt tappat hörseln på ena örat.

Efter ett klagomål från föräldrarna till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, konstaterar myndigheten att den första rådgivande sjuksköterskan borde ha varit mer utförlig i sina frågor. Speciellt som det av utskriften av samtalet framgår att pappan berättade att hans son nyligen kommit hem från sjukhuset där han hade vårdats på grund av hjärnskakning. Sjuksköterskan kritiseras för den bristfälliga anamnesen.

I journalen finns endast en kortfattad beskrivning av pojkens symtom. Där står ingenting om vilken bedömning som gjordes eller vilka råd som gavs, vilket det enligt Ivo borde ha gjort. Även detta kritiseras sjuksköterskan för.

Diarienummer hos Ivo: 8.2-21364/2017-18.