Forskargruppen har analyserat hur olika nivåer av fysisk aktivitet hos 1 200 personer över hela Sverige påverkade dödligheten i bland annat hjärtkärlsjukdom 15 år senare. Deltagarnas aktivitetsnivå mättes med hjälp av rörelsemätare, och jämfördes sedan med information om dödsfall och dödsorsak från svenska register.

Resultatet visar att för den som ersätter en halvtimmes stillasittande om dagen med att gå eller utföra någon vardagssyssla minskar risken att dö i en hjärtkärlsjukdom med 24 procent.

Hög puls behövs inte

Att byta stillasittande mot träning ger en ännu större hälsovinst. Att varje dag ersätta 10 minuter på stolen med måttlig till hög fysisk aktivitet minskar risken med 38 procent, och 30 minuter minskar risken med 78 procent, enligt de beräkningar som forskarna har gjort.

– Sannolikt är det så att det som händer när vi rör på oss inte alltid är relaterat till vilken kondition vi har. Man behöver inte komma upp i en hög puls för att få en hälsoeffekt. Det är själva rörelsen som har betydelse, säger fysioterapeuten Maria Hagströmer som är ansvarig för studien.

Behövs mer än en halvtimme

Samtidigt påpekar hon att resultaten inte ska tolkas som att det räcker med en halvtimmes vardagsmotion eller träning om dagen för att hälsan inte ska påverkas negativt.

– Förutsättningen är att du är normalt aktiv i din vardag. Att du går till och från platser, tar trapporna i stället för hissen och så vidare. Det handlar alltså inte om att antingen vara aktiv en halvtimme om dagen eller att sitta still hela dagarna. Oavsett intensiteten på den fysiska aktiviteten ska den göras utöver den vanliga vardagsmotionen, säger hon till Vårdfokus.

Studien – Replacing sedentary time with physical activity - a 15 year follow-up of mortality in a national cohort – är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Clinical Epidemiology.