Orvesto Konsument ingår i marknadsundersökningsföretaget Sifo och mäter bland annat räckvidden för dagstidningar och tidskrifter. Mätningarna genomförs en gång i kvartalet och i den senaste har  drygt 13 000 personer svarat på frågor om sina läsvanor.

När mätningen för det första kvartalet 2018 i dag presenteras visar den att tidningen Vårdfokus når betydligt fler läsare jämfört med den senaste mätningen. Tidningens upplaga är drygt 115 000 och under det tredje kvartalet 2017 nådde Vårdfokus 115 000 läsare.

Nu tar tidningen ett skutt uppåt i statistiken och når 131 000 läsare.

– Jag ser det som ett uttryck för att frågor som rör vård, lön och villkor engagerar fler än Vårdförbundets medlemsgrupper. Jag hoppas förstås också att vårt sätt att berätta om de här viktiga frågorna bidrar till det ökade läsintresset. Vi är glada och stolta över utvecklingen, säger Michelle Wahrolén, chefredaktör på Vårdfokus.