Många ringer nödnumret 112 i onödan

Många ringer nödnumret 112 i onödan
Om man inte själv är i direkt behov av hjälp utan bara vill veta vad som pågår i en krissituation är det krisinformationsnumret 113 13 som gäller. Arkivbild: Getty Images

Alldeles för många ringer nödnumret 112 när det egentligen hade räckt att ringa krisinformationsnumret 113 13. Det konstaterar SOS Alarm som gått igenom statistiken för hur olika nummer används i Sverige.

1 februari 2019

Tillsammans med undersökningsföretaget Ipsos har SOS Alarm tagit reda på hur stor andel av befolkningen som någon gång har ringt fyra av de nummer som vi svenskar kan använda när vi snabbt behöver hjälp eller information vid allvarliga olyckor, händelser eller sjukdomar. Det handlar om nödnumret 112, krisinformationsnumret 113 13, polisens nummer 113 14 och Vårdguiden 1177.

Flest ringt 1177

Det visar sig att hela 71 procent av befolkningen någon gång har ringt 1177 för att få svar på var de ska vända sig i vården eller få råd om egenvård. 

Däremot är det inte många som ringer krisinformationsnumret 113 13. Numret infördes 2013 i syfte att avlasta nödnumret 112. Men hittills har endast två procent av svenskarna någon gång slagit 113 13.

– Ju fler som känner till 113 13 desto mer kan vi avlasta nödnumret 112 vid allvarliga händelser så att våra SOS-operatörer kan fokusera på att snabbt larma ut hjälp och rädda liv, säger Björn Skoglund vid SOS Alarm, i en kommentar till statistiken.

Till 113 13 kan man ringa för att exempelvis få information om vad som har hänt, hur man kan agera om man till befinner sig nära en olycka eller har anhöriga som gör det. Man kan även lämna information om man är på plats eller av andra anledningar har god insyn i vad som har hänt.

Uppmaning hjälpte

När sommarens bränder härjade som värst var trycket på 112 enormt stort, vilket ledde till längre kötider i telefon. Många ringde dit bara för att få information.

I juli gick därför SOS Alarm ut offentligt och uppmanade folk att vända sig till 113 13 med frågor om bränderna. Uppmaningen gav omedelbar effekt. Från den 18 till den 19 juli ökade antalet samtal till krisinformationsnumret med 155 procent.

Ett annat alternativ för den som vill ha krisinformation är att via webben gå in på krisinformation.se.

Så här stor andel av befolkningen har någon gång ring de olika numren:

  • 1177 Vårdguiden – 71 procent
  • polisens nummer 114 14 – 49 procent
  • nödnumret 112 – 44 procent
  • krisinformation 113 13 – 2 procent
  • inget nummer – 12 procent

Mer om ämnet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida