Vad kan vara stressande för just studenter?

– Att inte ha någon begränsad arbetstid. Att all tid är potentiell studietid. Det kan bli ett stort bekymmer. Lägger du ner för mycket tid på studierna drar du ner på annat du behöver i livet för att må bra, som relationer, fritid och din hälsa. Här gäller det att hitta en balans, säger Marie Åkerman, psykiatrisjuksköterska på Studenthälsan på Karolinska institutet.

Marie Åkerman. Spec-ssk i psykiatri. VF 5-19
Namn: Marie Åkerman Ålder: 53 år Utbildning: Specialistsjuksköterska i psykiatri Arbetsplats: Studenthälsan på Karolinska institutet där hon bland annat håller kurser i stresshantering

Finns det bra och dålig stress?

– Stress är varken något positivt eller negativt och är inte farligt i sig. Men stress blir skadlig om den är långvarig och du inte får någon återhämtning. Vi behöver stress för att fokusera och koncentrera oss på vissa uppgifter. Det gör oss mer skärpta. I perioder, kanske inför en tenta, kan vi dra ner på det som ger oss återhämtning, vilket är helt okej. Men att ligga på en hög stressnivå för länge kan bli farligt.

Hur vet jag att jag är för stressad?

– De flesta söker för någon typ av obehagliga symptom. Det kan vara huvudvärk, trötthet, ont i magen, svårt att koncentrera sig och fokusera, att du gråter lätt. Allt från vaga symtom som alla känner ibland till mer kraftiga som oro och ångest, yrsel och panikångestattacker.

Berätta om några vanliga varningsklockor!

– Om du får svårt att sova är det en varningsklocka som du behöver ta på allvar. Det kan också vara att ditt humör förändras, att du lätt blir ledsen och gråter. Tankar som snurrar som du har svårt att få stopp på.

Vad kan jag göra själv?

– Börja med att titta på hur livet ser ut i stort. Se över balansen. Träffar du vänner ibland? Får du återhämtning? Ibland kan det räcka med korta pauser och att bara andas en stund. Öka på det som ger återhämtning och energi. Det är som med en budget och pengar. Du kan inte bara betala och betala. Det är väldigt individuellt vad som ger återhämtning. Men mycket forskning visar att fysisk aktivitet är viktigt. Träning är väldigt effektivt mot stress.

Dina stresskurser innehåller övningar i mindfulness – varför?

– Mindfulness, att försöka vara här och nu, är ett sätt att förhålla sig till sina tankar. Det är oftast våra tankar som stressar oss i dag, ”tänk om jag inte klarar tentan”, inte att en björn flåsar oss i nacken. Men tankar är tankar, inte sanningar. Mindfulness är ett sätt att avsiktligt stanna upp i nuet utan att döma eller värdera. Att verkligen känna vad maten smakar, eller göra någon aktivitet som låter oss vara i nuet, ger oss en paus och får oss att koppla av från tankarna.

Har det blivit svårare att vara ”här och nu”?

– Jag tror det. Vi är hela tiden uppkopplade och anträffbara. Vi ska hela tiden tänka på hur vi ser ut, vad vi gör. Vi jämför oss med andra. Som på Instagram där man jämför sitt eget inre med andras yttre, som någon sa.

När vet jag om jag behöver söka hjälp?

– När du känner att stressen påverkar din vardag för mycket, när du känner att du inte får ihop det längre. Men du kan också söka förebyggande. Många går studenthälsans stresshanteringskurs för att lära sig om stress inför framtiden.

Vad vill du att studenter får med sig från din kurs i stresshantering?

– Att de hittar vad som är viktigt i just deras liv och försöker sträva mot det. Sin egen värdegrund och balans. Hitta kärnan i varför du till exempel vill gå en viss utbildning. En student kom till insikt om att relationer till familjen är viktigt för henne, hon visste det sedan tidigare men hade inte förstått hur mycket det betydde. En annan student kom på att det ger honom avkoppling att bada. Det är viktigt att hitta dessa saker. Men också att jobba med acceptans av det vi inte kan förändra.

Hur fungerar acceptans?

– Det som händer inuti vår kropp, våra tankar och känslor, är ganska svårt att påverka eller ta bort. Här behöver vi jobba med acceptans. Finns det något du kan förändra för att få det bättre — gör det. Men handlar det om saker du inte kan förändra eller ta bort, exempelvis oro eller stress inför en tenta, behöver du jobba med acceptans för vad du känner. Du kan inte ta bort tentan, men du kan försöka acceptera obehaget du känner, samtidigt som du går mot det du vill i livet, i det här fallet en utbildning. Då kan ofta obehagliga känslor klinga av.

Vad brukar du själv göra när du känner dig stressad?

– Jag tar några djupa andetag, fokuserar på andningen och försöker vara här och nu. Det hjälper mig.