De flesta tidningar tappar läsare, men Vårdfokus hittar i stället till allt fler. Tidningen trycks i en upplaga på 115 300 exemplar. Men Orvestos mätning visar att Vårdfokus når betydligt fler läsare än så: 128 000. Året innan var räckvidden 121 000.

– Det är roligt att vi når så många fler läsare än vår primära målgrupp - medlemmar i Vårdförbundet. Jag tror det beror på att vi skriver om viktiga frågor på ett sätt som berör och intresserar många människor, säger Vårdfokus chefredaktör Michelle Wahrolén.

Orvesto Konsument ingår i marknadsundersökningsföretaget Sifo och mäter bland annat räckvidden för dagstidningar och tidskrifter. I undersökningarna svarar drygt 13 000 personer på frågor om sina läsvanor.

I den här mätningen ingår bara magasinet Vårdfokus, men många läser också Vårdfokus dagliga nyheter på webben.

– Framöver tycker jag att det vore intressant även för oss att mäta i Orvesto hur vi når ut digitalt, säger Michelle Wahrolén.