Ömsom lek, ömsom prat. Så beskriver skolsköterskan Shirley Licht Interstein arbetet på Bergsättraskolan under torsdagen förra veckan, dagen efter det hemska beskedet. Bland de 17 svenskar som omkom i flygplanskrachen i Iran fanns elever från skolan. Ett syskonpar, två pojkar på sju och nio år, som omkom tillsammans med sina föräldrar.

– Jag fokuserade på att finnas ute bland barnen. Det blev en hel del lek och mitt i allt kunde det komma en fråga: Tror du att de hade ont när de dog? berättar Shirley Licht Interstein.

Barnets perspektiv

Hon arbetar egentligen på en närliggande mellan- och högstadieskola, men blev ombedd att hjälpa till på Bergsättraskolan eftersom hon även träffat flera av barnen där. De flesta eleverna i årskurs 4 på hennes egen skola har själva gått där och många har småsyskon kvar på lågstadiet.

skolsköterska bersätraskolan flygkraschen i Iran jan 20
Skolsköterskan Shirley Licht Interstein är van att ha barnen i fokus när svåra kriser inträffar. Foto. Privat

– Jag tänkte direkt på barnens perspektiv - hur blir det för deras klasskompisar nu när pojkarna inte finns mer? Även om vi inte visste hur dagen skulle bli visste jag att jag skulle ha barnen i fokus, säger hon.

Erfarenhet från krisarbete

Shirley Licht Interstein har stor erfarenhet av att arbeta vid svåra kriser. Hon har specialistutbildning i både intensivvård, barn och ungdom och har arbetat tio år vid Astrid Lindgrens barnsjukhus intensivvårdsavdelning, flera år på BUP, på Maria Ungdom och Mini Maria.

På Astrid Lindgrens barnsjukhus var hon bland annat med om att vårda barn som kom hem föräldralösa efter tsunamin i Thailand 2004 och överlevare från den svåra branden i Husby 2009, då en mamma och fem av hennes döttrar dog.

Sedan två år tillbaka arbetar hon som skolsköterska på Tråsättraskolan i Åkersberga tre mil norr om Stockholm. När beskedet om barnen som dött på Bergsättraskolan kom kändes det självklart att hoppa in som extra stöd.

Leken viktig

Tillsammans med skolpsykologen satte hon sig mitt i skolan på det inomhustorg som binder samman klassrummen. När barnen fick information av sina ordinarie pedagoger och kuratorn om vad som hade inträffat var de redo att rycka in om någon skulle behöva deras stöd.

Dörrarna till klassrummen var öppna och eleverna kunde gå in och ut lite som de ville. När det inte var någon som kom fram började Shirley Licht Interstein gå till barnen och trösta dom som hon såg var ledsna. Flera hade med sig sina föräldrar. Barnen fick också stöd av sina lärare.

– Jag såg till att de fick något att dricka, det är viktigt när man gråter mycket. Sedan är barn väldigt bra på att kanalisera sorgen och de ville också komma igång att leka, så då gjorde vi det tillsammans.

Kloka barn

Shirley Licht Interstein tycker det är viktigt att barn får sätta ord på sina känslor, men vill inte ställa ledande frågor.

– De är ofta väldigt kloka själva och det är bättre om de får sätta villkoren för sorgen själva, säger hon.

En sjuårig flicka som gick i samma klass som den ena brodern frågade Shirley Licht Interstein varför hon inte kände sig ledsen. Med hjälp av så kallade Nallekort, som visar olika nallebjörnar med specifika ansiktsuttryck, blev det lättare att prata. Flickan valde en nalle som såg arg och frustrerad ut.

– Hon sa att hon var arg på flygplanet som hade gjort så att pojkarna dog. Så kan det ju också kännas och det är helt okej.

Följs upp

Den här veckan börjar Bergsättraskolan gå tillbaka till vardagen lite mer. Lektionerna kom igång redan samma eftermiddag som eleverna fick beskedet, eftersom barn mår bäst av att ha det så vanligt som möjligt. Men de saknar sina kompisar såklart, berättar Shirley Licht Interstein.

– Elevhälsan vid Bergsättraskolan kommer att ha förhöjd beredskap framöver för att kunna ta emot barn som kan få reaktioner på det som hänt. Lärare och pedagoger får stöd från skolledningen, företagshälsovården och kyrkans diakonissor, säger hon.