Bekräftelseär inte beröm

Bekräftelseär inte beröm
Att kunna ge och ta emot bekräftelse är viktigt. Foto: Mostphotos

Att ge bekräftelse är en konst. Lyssna, ta din medmänniska på allvar, visa att det hon gör fungerar.

31 juli 2013

Ge inte en rutinmässig klapp på axeln. Det får inte en medmänniska att växa. ?

— Särskilt inte när den utdelas för att få personen att göra något som ingen annan vill göra, säger Maria Nyström, professor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås, som har hållit föredrag om självförtroendets betydelse för hälsan. ??

I den vårdvetenskapliga forskningen om att förstå människan går behovet av att bli sedd och bekräftad som en röd tråd. ?

— Undersökningar visar att bekräftelse betyder mycket för vår hälsa. Det är ett grundläggande behov och den som förlorar självkänslan har svårt att hitta tillbaka till sig själv utan omgivningens bekräftelse, säger Maria Nyström.?

Hon talar inte om beröm och smicker utan om den bekräftelse det innebär att människor omkring en lyssnar på det man säger. Att bli tagen på allvar och få uppleva att det man gör faktiskt anses fungera — det är vad de flesta behöver höra.??

— Det är extremt obekräftande när kolleger under möten sitter med sin laptop — eller när de hellre ägnar sig åt sina mobiltelefoner än att lyssna till vad som sägs.??

Det finns personer som har så låg självkänsla att de kan sägas helt sakna empati med sig själva. Inte sällan är det duktiga, engagerade och ambitiösa personer som aldrig tycker att de lyckas tillräckligt bra och som ser utebliven bekräftelse som ett bevis på just det.?

— Minsta misslyckande leder till ett självförakt som andras bekräftelse inte rår på. Att någon säger emot eller att bekräftelsen uteblir kan väcka starka känslor av skam, sa Maria Nyström.?

Att kunna ge och ta emot bekräf-telse är viktigt. Som medarbetare, chef eller vårdare gäller det att fråga sig vilken sorts positiv förstärkning som behövs för var och en. När vi är sjuka och utsatta är behovet av ett stödjande möte viktigare än annars.?

— Ställ öppna frågor och visa att du är intresserad av svaren. Att lyssna på vad patienten vill med vården och att visa ett intresse för henne eller honom som människa är ett bemötande som kan leda till djupare samtal och till självkännedom. Det är bekräftelse som är mer varaktig än beröm och beundran.

Webb

Lyssna på Maria Nyströms föredrag från Högskolan i Borås:?
korta.nu/nystrom

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida