Hon utmanar dig att utvecklas

Hon utmanar dig att utvecklas
Marianne Hiller, utvecklingssekreterare i Örebro, styrelseledamot och nu även diplomerad coach. Foto: Conchi Gonzalez

Ser framåt. Coachning är ett verktyg med tydligt målfokus. Ett coachande samtal kan ge dig som chef kraft att utveckla ditt ledarskap.

Coachning är ett kraftfullt verktyg för förändring inom alla områden. En chef som kommer till en coach och säger ”Jag känner mig osäker i min chefsroll” får uppmaningen: ”Berätta för mig när du känner dig säker”.

Så berättar Marianne Hiller, ledamot i Vårdförbundets styrelse och utvecklingssekreterare i Örebro läns landsting, som sedan ett år tillbaka är diplomerad coach.

— Coachning är besläktat med mentorskap och handledning, men det finns skillnader. En mentor lyssnar, skapar förtroende och är ett bollplank, medan handledning ofta går ut på att öva färdigheter. Coachen ser möjligheter och synliggör behov av förändring.

Coachning ska ge handlingskraft. Här handlar det om att vara mål­inriktad och gå framåt — inte om att forska i ett problems orsak. En chef som känner sig osäker i sin chefsroll uppmanas att beskriva situationer där hen är sig själv.

— Min roll är att lotsa framåt. Att ta fram kraft hos klienten. Det som kan vara svårt är att undvika frestelsen att ge råd. Min roll som coach är att ställa kraftfulla och utmanade frågor för att klienten ska få insikter som leder till handling, säger Marianne Hiller.

Om coachningen ska fungera optimalt bör den inte äga rum oftare än varannan vecka, och inte mer sällan än en gång i månaden. Det coachande mötet pågår oftast i 45 minuter, och kan bestå av ett eller flera samtal.

Metoden har sitt ursprung i sportens värld, men Marianne Hiller understryker att det inte handlar om ytliga hejarop utan att det är en professionell metod som hjälper klienterna att se sina styrkor.

— Ska man tala om att coachning kräver något särskilt av klienten så är det en positiv inställning till förändring. Även om det uppstår motstånd under resans gång, säger hon.

Om en chef kommer till dig — måste det bara handla om utveckling av ledarskapet då?

— Nej. Det är alltid klienten som formulerar problemet och målet med samtalet. Det kan handla om chefsrollen men också om en önskan om personlig utveckling. Metoden är applicerbar på alla områden.

Läs mer om coachning:

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida