Mindre oro med snabbare besked

Med hjälp av metoden One stop clinic har Bröstcentrum på Mälarsjukhuset i Eskilstuna samlat alla kompetenser under samma tak. En utveckling som gagnat både patienter och personal.

One stop shop är en term från butiksvärlden som syftar till att kunden, precis som på en stormarknad, ska kunna stanna till och handla alla sina varor på samma ställe. Exakt samma idé låg bakom när Bröstcentrum i Eskilstuna drog i gång sitt förändringsarbete för drygt två år sedan. ?

— Jag minns att projektledaren pratade om just One stop shop. Först tänkte jag: ”Herregud, vi är ju ingen butik”. Men sedan har det fastnat, säger Therese Johansson, röntgensjuksköterska och vårdenhetschef på mammografienheten.?

Modellen innebär att personal från både mammografi- och kirurgenheten finns tillgängliga under samma tider. På så sätt kan både utredning och diagnostik ofta genomföras redan samma dag. Innan patienten går hem ges besked och onödig väntan mini­meras. Om det sedan visar sig att fortsatt utredning krävs finns också radio­loger, onkologer och patologer tillgängliga via Bröstcentrum.?

— Förut var det mycket ovisshet och patienterna var tvungna att vänta och hela tiden gå och titta i brevlådan efter sin kallelse. Nu slipper man det, något vi märker är guld värt. Vi får väldigt mycket positiv feedback, säger Therese Johansson.??

En viktig nyckel till framgången har också varit att se till att rätt person hamnat på rätt plats. Exempelvis är det i dag alltid en sjuksköterska som tar den första telefonkontakten med patienten. Gör hon eller han bedömningen att patienten bör komma in är det ofta samma sjuksköterska som gör den kliniska undersökningen. På så sätt slussas patienten snabbt vidare till nästa instans. ?

— Det blir en säkrare väg in för patienten samtidigt som läkartid frigörs. Det är också utvecklande för våra sjuksköterskor eftersom deras ansvarsområde utökas, säger Therese Johansson.??

Ann Murtomäki arbetar som sjuksköterska på mammografienheten på Bröstcentrum och har varit med i processen att införa One stop clinic. Hon specialiserar sig just nu inom mammografi och gläds över att få vara på en arbetsplats där många olika kompetenser möts. ?

— Som sjuksköterska har man ofta inte samma karriärmöjligeter som andra. Oftast läser man till allmänsjuksköterska och sedan stannar det där. Här är det annorlunda. Eftersom vi har så mycket kontakt med olika avdelningar går det att fortsätta utvecklas även inom sin specifika nisch, säger hon.?

Som ett extra kvitto på framgången har Therese Johansson och Ann Murtomäki nominerats till Salus Ansvars och Vårdförbundets vårdpris. Vinnaren utses i mitten av november. ?

— I bland tycker jag att vi inom vården är för dåliga på att prata om vad vi gör bra. Och vi är faktiskt väldigt duktiga på det vi gör här, säger Therese Johansson.

Senaste jobben

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida