Åska säkerhetsrisk vid telefonrådgivning

Åska säkerhetsrisk vid telefonrådgivning
Att sitta i telefonrådgivning samtidigt som åskan går är ingen bra idé. Arkivbild: Mostphotos

Under helgens kraftiga åskväder tvingades personal vid telefonrådgivningen 1177 vid flera tillfällen ta paus för att inte riskera sin hälsa.

Ett av de områden som drabbades ordentligt av ovädret var Västra Götaland, vilket innebar stora problem för driften.

Enligt 1177:s egna rutiner vid åskväder får sjuksköterskorna nämligen inte prata i headset anslutet till datorn samtidigt som åskan går. Detta för att undvika att riskera att drabbas av ström- eller ljudstötar vid ett blixtnedslag.

– Åskan påverkade oss oerhört och vi fick stänga ner mottagningar när det var som värst, säger Christina Isaksson, enhetschef på sjukvårdsrådgivningen i Göteborgs och Bohus län, till Göteborgsposten.

Samtalen kopplades vidare till andra enheter i regionen. Men köerna blev långa och periodvis gick det inte att komma fram alls.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida