telefonrådgivning

De som ringer 1177 följer sjuksköterskornas råd

De som ringer 1177 följer sjuksköterskornas råd
Sjuksköterskorna på 1177 svarar på cirka 4,5 miljoner samtal per år. Arkivbild: GettyImages.

Svenskarna har stort förtroende för telefonrådgivningen 1177 och sjuksköterskorna som arbetar där. Det visar en undersökning om tjänsten.

24 januari 2018

Svenskarna är mycket nöjda med 1177 Vårdguiden på telefon, enligt undersökningen, som bygger på modellen Nöjd kund index, NKI.

På en skala från 0 till 100 betyder 74 mycket nöjd. 1177 Vårdguiden får 82 när det gäller tjänsten som helhet. Allra mest nöjda är invånarna på Gotland och i Västerbotten, där invånarna ger ett NKI på 88.

Sjuksköterskorna är förtroendeingivande

– Det är otroligt roligt att invånarna är så nöjda med tjänsten. Vi har jobbat hårt och lyckats bra med att skapa en bra arbetsmiljö och att öka tillgängligheten. Vi har även lagt mycket tid på utbildning och kvalitetsuppföljning, säger Karina Salomonsson, verksamhetschef för 1177 Vårdguiden i Västerbotten, i ett pressmeddelande.

Invånarna i Västerbotten ger särskilt höga betyg för bemötande och kommunikation med sjuksköterskorna. Annat som uppskattas mycket är tiden sjuksköterskorna lägger på att besvara frågor och hur förtroendeingivande sjuksköterskorna är.

Följer råden

Nästan alla som får ett råd eller en rekommendation från en sjuksköterska på 1177 följer det helt eller delvis. Undersökningen visar också att många skulle ha ringt sin hälsocentral eller åkt till akuten om de inte hade fått hjälp eller vägledning genom telefontjänsten.

Men 1177 får inte toppbetyg när det gäller allt. Väntetiderna är för långa, anser många. Betyget för väntetider blir bara 68.

Mer om ämnet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida