Pris

Hon är årets bröstsjuksköterska

Hon är årets bröstsjuksköterska
– I mötet med kvinnor som drabbats av bröstcancer brukar jag tänka att det här skulle kunna vara min mamma, syster eller någon annan i min närhet, säger Kala Hatti Önnerfält.

När Bröstcancerföreningarnas riksorganisation för tionde året i rad delade ut priset Årets Bröstsjuksköterska gick det till Kala Hatti Önnerfält vid Skånes universitetssjukhus onkologklinik i Lund.

16 oktober 2017

– Det känns fantastiskt. Det är det bästa priset man kan få eftersom det är patienternas eget pris, säger Kala Hatti Önnerfält till Vårdfokus.

Priset delades ut under en ceremoni på Piperska huset i Stockholm. Kala fanns dock inte med utan valde att stanna hemma i Lund eftersom hon nyligen har fött sitt tredje barn.

I motiveringen till priset står det att:

”Kala Hatti Önnerfält är en bröstsjuksköterska som gör skillnad och går utöver den yrkesmässiga rollen. Med patienten i fokus är hon den klippa man som patient vill ”hålla i handen” under hela vårdprocessen. Hon är även engagerad i bröstsköterskenätverket och representerar bröstsjuksköterskorna i Svenska bröstcancergruppen.”

På heltid

Kala har arbetat som sjuksköterska i många år. De senaste sju åren har hon på heltid ägnat sig åt att hjälpa och stödja bröstcancerpatienter.

I samband med att hon för några år sedan specialistutbildade sig till onkologisjuksköterska skrev hon tillsammans med kurskamraten Alexandra Rönnängsgård en magisteruppsats om vilka bieffekter behandling med cellgifter kan ge.

Andra biverkningar

Uppsatsen kom till för att många kvinnor med bröstcancer efter cytostatikabehandlingen får kognitiva problem i form av exempelvis försämrat minne och problem att läsa och lära nytt.

– Uppsatsen gjorde att vi började prata mer om de här problemen på kliniken, inte bara om illamående och håravfall. Jag har stor nytta av de kunskaperna i mötet med patienterna. Dels kan jag förvarna dem om att de eventuellt kan få de här besvären efter behandlingen, dels få dem att våga prata mer öppet om problemen med exempelvis sin arbetsgivare, säger hon.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida