Landsting anklagas för att frisera svarstider
De svars- och handläggningstider för ambulansdirigering som Västmanland ochUppsala redovisat är missvisande anser SOS Alarm.
Som första landsting tog Västmanland och Uppsala i slutet av maj över ambulansdirigeringen från SOS Alarm. Man ville driva den i egen regi, bland annat för att SOS Alarm inte lyckats bemanna med tillräckligt många sjuksköterskor.
För att visa hur bra det har gått presenterade de båda landstingen i förra veckan statistik som visar hur såväl svars- som handläggningstiderna har blivit kortare (se länk till höger).
Mellan juni och september var medelsvarstiden 4,6 sekunder. Under motsvarande period förra året var svarstiden över 20 sekunder.
Längre svarstider
Men enligt SOS Alarm blev svarstiden i realiteten längre än tidigare. Fortfarande är det nämligen de som hanterar nödnumret 112, och som därmed först tar emot samtalen från personer i nöd.
För just de här båda landstingen var svarstiden på SOS Alarm under motsvarande period 11,7 sekunder. Till det ska läggas de 36 sekunder som själva intervjun i genomsnitt tog innan samtalen kopplades över till de båda landstingens larmcentraler.
Eftersom SOS Alarm och sjukvårdens larmcentraler använder olika tekniska system sker överlämnandet av faktauppgifter om den hjälpsökande manuellt, vilket tog ytterligare 36 sekunder.
Fördröjdes en minut
Sammantaget fördröjdes alltså samtalen med cirka en minut.
Och för den hjälpsökande blev den faktiska genomsnittstiden, från att ha ringt 112 tills en ambulans var på väg, betydligt längre än de 2 timmar och 19 sekunder som landstingen i Västmanland och Uppsala har uppgett, konstaterar SOS Alarm.