Överfull akutmottagning i Skövde oroar när fler smittas

Akutmottagningen i Skövde är överfull. Det kompletterande, tillfälliga covidtältet läcker in regnvatten på personal och patienter. Efter månader av påtryckningar från facket har arbetsgivaren äntligen börjat agera. Men med allt fler covidsmittade är frågan om det räcker.
Akutmottagningen på Skaraborgs sjukhus i Skövde var för liten redan före pandemin, säger skyddsombudet och sjuksköterskan Alfred Klingvall. Akuten är byggd för att ta emot 22 000 patienter per år. Förra året tog de emot 56 000.
Sedan i våras har akuten dessutom behövt ta emot sjukhusets alla covidpatienter. Varje misstänkt coronasmittad patient måste tilldelas ett eget rum. Akutmottagningen har 22 undersökningsrum och i snitt 25 misstänkta covidpatienter per dygn. Därtill över 100 andra patienter om dagen.
– Vi använder vårt nattfikarum som patientrum. Toaletter får vara förråd. Även förrum till visningsrum av avlidna fungerar som förråd. Om någon avlider får vi köra ut materialet i korridoren och ambulanshallen. Vi är så fullbelamrade från start, säger Alfred Klingvall.
Grindvakter
I mars satte sjukhuset upp ett tillfälligt skadeplatstält utanför akutentrén som covidmottagning. Snart insåg Alfred Klingvall och de andra skyddsombuden att den arbetsmiljön inte skulle hålla för alltid. Tältet är byggt för att stå i ett dygn, men har nu stått i sju månader.
– Ingen har provat att ha det uppe så länge som vi har nu. Det läcker. Vid kraftig nederbörd blir det vatten på golvet som vi får putta ut med gummirakor. Vi måste se ur ett längre perspektiv hur vi ska jobba med med coviden på ett arbetsmiljömässigt och patientsäkert sätt, säger Alfred Klingvall.
Det finns fler problem. En sjuksköterska får fungera som en grindvakt och sortera covidpatienter från andra patienter utomhus. Ett jobb som blir allt kyligare med vintern i antågande.
Känner sig otillräckliga
Coronapandemin har dessutom lett till att akutmottagningen fått ta emot akutpatienter som annars kunnat gå direkt till rätt vårdavdelning. Bland andra gyn-mottagningen har tidigare kunnat ta emot sina akuta patienter själva dagtid. Men om en gynpatient till exempel har feber, måste patienten tas om hand på akutmottagningen i stället.
Det kan också ta tid innan patienter får lämna akutmottagningen. Vissa har fått vänta i uppåt tolv timmar på att läggas in på rätt vårdavdelning.
– Det är ju jättefrustrerande självklart. Det är en stress och en otillräcklighetskänsla. Problemet är att vi får nya patienter hela tiden. Ibland får de vänta utomhus eller i tältet om det är öppet. Eller i bilen, säger Alfred Klingvall.
Redan i maj påtalade skyddsombuden och de närmaste cheferna problemen för arbetsgivaren och föreslog åtgärder. Till exempel att byta ut tältet mot en tillfällig byggnad. Det gick sjukhusledningen inte med på.

Facket har fått nog
Akutmottagningens verksamhetschef Hans Halén lämnade in förslaget tillsammans med skyddsombuden, men kan förstå hur ledningen tänkte då.
– De tyckte att vårt förslag var väl tilltaget. Särskilt när vi såg att andra sjukhus i vår närhet växlade ner. Under sommaren sjönk antalet covidpatienter drastiskt och ledningen bad oss reglera och hitta en enklare och mindre kostsam byggnadslösning. Men sen kunde varken skyddsombuden, vi eller sjukhusledningen se i en kristallkula hur pandemin skulle utvecklas, säger verksamhetschefen Hans Halén.
Trots att ledningen sagt att arbetsmiljöarbetet skulle fortsätta under sommaren, hände ingenting. Hans Halén fortsatte att prata med ledningen och i september fick skyddsombuden nog och lämnade in en 6.6a-anmälan till arbetsgivaren.
I oktober började arbetet ge resultat. Den så kallade grindvakten ska få en liten byggnad vid receptionen och prata med patienter via porttelefon. Sjukhuset har beställt plexiglas att sätta upp i akutens väntrum och satt en gräns för hur många som får vara där inne. Fler mottagningar och kliniker ska utbildas och få bättre möjligheter att ta emot misstänkta covidpatienter.
Även det läckande tältet ska bort, men platsbristen kvarstår. Nu ökar antalet covidpatienter igen.
– För två-tre veckor sedan hade jag trott att de åtgärder vi planerat skulle räcka, men i dag är jag inte lika säker. Får vi fler än 30 i väntrummet så får vi problem, säger Hans Halén.
Vad gör ni då?
– Om lokalerna inte räcker till för att hantera patienterna säkert, kan jag och skyddsombuden behöva bromsa igen. Vi kan behöva ta till extraordinära lösningar och ge nya förslag på lokalförändringar. Kanske vi kan sätta upp ett nytt tält, med bättre kvalitet. Det tror jag att alla sjukhus kommer att ha. På ett sätt var det enklare att lösa i mars när sommaren närmade sig. Nu har vi en vinter framför oss, säger Hans Halén.
6:6a-anmälan
- I arbetsmiljölagens paragraf 6:6a står det vad ett skyddsombud ska göra vid allvarliga arbetsmiljöproblem.
- Först vänder sig skyddsombudet till arbetsgivaren med en skriftlig begäran om vilka problem som måste lösas.
- Arbetsgivaren har 14 dagar på sig att svara.
- Om svaret med åtgärder från arbetsgivaren inte anses tillräckligt kan skyddsombudet be Arbetsmiljöverket att fatta beslut om föreläggande eller förbud.