Rätt kompetens ger snabb vård

Patientsäkerhet. När triagemodellen ändrades minskade patienternas väntan samtidigt som sjuksköterskornas arbete blev tryggare.

Lång tid i väntrummet för patienterna, stressade underläkare samt undersköterskor och sjuksköterskor som väntar på att läkaren ska infinna sig. Ett ganska vanligt scenario som inte stärker patientsäkerheten på en akutmottagning. Sjuksköterskan Lena Burström bestämde sig för att närmare undersöka hur kulturen såg ut, vilka bristerna var och hur de skulle kunna minskas.?

På Västmanlands sjukhus i Västerås hade patienterna tidigare först mötts av en sjuksköterska för en första bedömning och därefter av en underläkare. De bestämde sig för att pröva en ny triagemodell. Förändringen innebär att en specialistläkare med team, sjuksköterska, underläkare och undersköterska, gör en första bedömning och att patienten därefter tas om hand av sjuksköterska och underläkare.??

Det nya arbetssättet har gett resultat. Tiden från registrering till att patienten får träffa en läkare har minskat med 47 minuter från 2008 till 2012, och hela besöket på akutmottagningen är nu 34 minuter kortare. Patienter lämnar inte längre akutmottagningen innan behandlingen är klar lika ofta som tidigare och sjuksköterskorna trivs med arbetssättet.

?— De tycker att det är bra. Att möta patienten tillsammans ger trygghet, säger Lena Burström. ?

Hur kommer det sig att resultatet blev så bra??

— För att nå ett gott samarbete och delaktighet krävs ett bra ledarskap och det lyckades man med på de sjukhus där studierna gjordes. ?

Men att starta ett förändringsarbete förpliktar, påminner hon. Därför är det viktigt att tänka sig för innan man sätter i gång. Tar man inte ansvar för det man har initierat kan medarbetarna bli besvikna.

?— Det är bra att alla vet från starten att det är ett utvecklingsprojekt, det bidrar till en god effekt.??

Lena Burström är noga med att hon visserligen har varit med och visat hur personalen ska göra, men att det egentliga förändringsarbetet har gjorts av personal och chefer lokalt. Hon har följt utvecklingen parallellt med forskningen. På det sättet har hon fått ut mer av utvecklingsarbetet och ett bättre underlag till avhandlingen.

Fakta Kortare väntetider

Lena Burströms studier på modeller vid några andra sjukhus visade att:

  • när patienterna mötte specialistläkare med team tog besöket 158 minuter
  • triagemodell med sjuksköterska i första ledet och därefter underläkare tog 197 minuter
  • sjuksköterska i första ledet följd av akutläkare tog längst tid, 243 minuter.


Avhandlingen:

Patient safety in the emergency department — culture, waiting and outcome in terms of
efficiency and quality försvarades av Lena Burström i slutet av augusti.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida