Sjuksköterskor kritiseras för att inte ha ordnat ambulans

Trots att patienten låg hemma med två svåra frakturer såg ingen av de två sjuksköterskor han talade med på Med Helps sjukvårdsrådgivning i Värmland till att det larmades ut en ambulans. Deras agerande kritiseras nu av Socialstyrelsen.

14 december 2011

Det var i september 2010 som en man ringde sjukvårdsrådgivningen och berättade att han ramlat och slagit i höger arm och skadat foten. Han kunde inte ta sig upp ur sängen eftersom armen kändes ”lealös”.

Sjuksköterskan som han pratade med på Med Help kom fram till att han behövde träffa en läkare. Men av någon anledning  bröts samtalet. SOS Alarm kontaktas inte för att se till att en ambulans skickades till mannen.

Några timmar senare ringde mannen sjukvårdsrådgivningen på nytt men fick då höra av en annan sjuksköterska att han skulle avvakta till nästa dag då jourverksamheten åter igen var öppen.

När mannen till slut kom till sjukhus, efter att en bekant tagit tag i saken och ringt nödnumret 112, visade det sig att han hade brutit fotleden och fått en komplicerad överarmsfraktur.

Händelsen anmäldes enligt lex Maria till Socialstyrelsen av verksametschefen som konstaterade att att sjuksköterskorna i samtalen skulle ha kontaktat SOS Alarm för utdirigering av en ambulans.

Socialstyrelsen är av samma uppfattning. I sitt beslut skriver myndigheten att ingen av sjuksköterskorna tog patientens symtom på allvar. Ingen av dem bedömde heller allvarlighetsgraden av patientens symtom på rätt sätt. Socialstyrelsen påpekar att sjuksköterskor själva bar ansvaret för hur han eller hon fullgör sina uppgifter.

 Men, skriver Socialstyrelsen, även arbetsgivaren har ett ansvar att se till att personalen har rätt kompetens och inte utgör en fara för patientsäkerheten.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida