Blivande sjuksköterskortar flest poäng
Men jämfört med tidigare har sjuksköterskestudenterna ändå blivit sämre på att klara av sin utbildning.
Studenter som läser till sjuksköterska och läkare är bäst på att komma i mål med sina studier, visar en undersökning som Universitetskanslersämbetet, UK, gjort.
Att de som läser på yrkesexamensprogrammen tar flest poäng är inte så konstigt eftersom deras framtida jobb kräver legitimation och då är det extra viktigt att fixa sina studier, konstaterar utredaren Håkan Andersson.
I genomsnitt klarar svenska studenter 80,5 procent av de högskolepoäng de är registrerade för. Bland sjuksköterskestudenter är motsvarande siffra 94 procent.
Men det finns skillnader mellan lärosätena. Läsåret 2011/2012, som undersökningen utgår från, toppade sjuksköterskestudenterna på Högskolan i Halmstad poängligan. Här tog studenterna på sjuksköterskeprogrammet 98 procent av de poäng de var registrerade för. I botten samma år låg Sophiahemmets högskola. Här klarade studenterna 89 procent av poängen. Hur resten av högskolorna placerade sig kan du hitta på Vårdfokus.se.
Inom högskolan i stort har en negativ trend brutits och studenterna har blivit bättre på att klara sina poäng. Sjuksköterskestudenterna går efter två års positiv utveckling emot den trenden och tar i stället något färre poäng än tidigare, men är fortfarande bäst, visar UK:s undersökning.
??Undersökningen ?visar också:?
- att kvinnor är bättre på att avsluta sina studier än män
- att konstnärliga program, tillsammans med yrkesexamensprogrammen, toppar poängligan.