Patientsäkerhet

1177-läckan: Personalen jobbar på som vanligt

1177-läckan: Personalen jobbar på som vanligt
Samtalen har tagits emot vid Medicall i Hua Hin i Thailand (personen på bilden har inte med texten att göra). Arkivfoto: Getty images.

Det har i dag kommit starka reaktioner från såväl politiker som säkerhetsexperter efter avslöjandet att samtal som ringts till 1177 Vårdguiden, och som tagits emot av vårdföretaget Medicall, legat helt oskyddade ute på internet. Men sjuksköterskorna som tar emot samtalen jobbar på som vanligt.

– De som har ringt i dag har verkat lugna. Vi har inte upplevt att förtroendet har minskat för oss. Det har varit några som undrat vad som har hänt och hur det har kunnat hända. Men vi som sjuksköterskor har ju ingenting med det här att göra.

Det säger sjuksköterskan Leif Porsebäck som är utbildningsansvarig på sjukvårdsrådgivningsföretaget Medicall i Hua Hin i Thailand.

.

Svenska sjuksköterskor i Thailand

I Hua Hin arbetar mellan 30 och 40 svenska sjuksköterskor (fler på vintern) med att ge sjukvårdsrådgivning till människor i Sverige som ringer Vårdguiden 1177. Vårdfokus har tidigare publicerat ett reportage om verksamheten där.

Läs också: På nytt jobb — i Thailand

Medicall är nämligen underleverantör till vårdentreprenören Medhelp som i sin tur har ett avtal med kommun- och landstingsägda Inera som är huvudman för 1177 Vårdguiden.

Medhelp tar emot alla samtal till 1177 från regionerna Stockholm, Sörmland och Värmland. Under obekväma arbetstider skickas samtalen vidare till de svenska sjuksköterskor som jobbar på Medicalls callcenter i Thailand.

Läs också: ”En del av vårpersonalstrategi”

Alla samtal med patienter, närstående och föräldrar som ringer för sina barns räkning spelas in och ska vara skyddade av sekretess. Obehöriga ska alltså inte ha tillgång till samtalen.

2,7 miljoner ljudfiler oskyddade

I går avslöjade tidningen Computer Sweden att inte mindre än 2,7 miljoner ljudfiler med inspelade samtal från 2013 och framåt har sparats på en öppen server som it-företaget Voice Integrate Nordic ansvarar för. Det har räckt med att känna till ip-adressen för att komma åt ljudfilerna och lyssna på samtalen. Något lösenord har inte behövts.

– Om det är någon som har blivit drabbad av det är det beklagligt, det är absolut inte bra. Men vi vet ännu inte om någon har drabbats. Det är bra att det nu utreds. Sånt här får ju inte hända, säger Leif Porsebäck.

I sin uppgift som rådgivningssjuksköterska ger han råd i egenvårdsfrågor och försöker hänvisa patienterna till rätt vårdnivå.

Känsliga uppgifter

– De som ringer in beskriver sina symtom, som kan variera kraftigt från person till person. Det kan vara allt från underlivsbesvär och blödningar under graviditet till halsont och feber, säger han.

Medicall ägs av paret Birger och Karina Rexed som startade företaget 2013.

.

– Det som har hänt är helt förfärligt och det är oerhört beklagligt att det har inträffat. Men tyvärr ligger det utanför vår kontroll. Vi har en underleverantör som sköter vårt datasystem. Vi har inte förstått att det här skulle kunna inträffa. Jag är förfärad, säger Birger Rexed som också är läkare och medicinskt ansvarig på företaget.

Innan Computer Sweden publicerade sin första artikel ska man enligt dess chefredaktör ha kontaktat it-företaget som då stängde av servern. Om de integritetskänsliga och sekretessbelagda ljudfilerna nått någon annan än tidningens reporter är i nuläget inte klarlagt.

Säker på att ingen kommit åt filerna

– Det är ett fruktansvärt wake up-call. Att inte ens vi klarar av att vara 100 procent vattentäta, säger Tommy Ekström, vd för Voice Integrate Nordic till SVT Nyheter.

I går sade han sig vara rätt säker på att ingen hade kommit åt filerna under tiden de legat tillgängliga, förutom Computer Sweden. Men i dag berättar han för SVT att totalt 55 samtalsfiler laddats hem från servern från sju olika ip-adresser, det vill säga från sju olika datorer.

Mer om ämnet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida