Stärkt patienträtt

I juni tillsatte regeringen en utredning som ska stärka patientens inflytande och ställning i vården.

I uppdraget ingår att föreslå en lagreglering av den nationella vårdgarantin och av skyldigheten att informera om valmöjligheter, kösituation och behandlingsalternativ. Och att se hur fri etableringsrätt för läkare i primärvården ska införas och om den rätten också kan gälla till exempel sjuksköterskor.

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida