”Ansvaret på medarbetarna blir för tungt när dossystemet brister”

”Ansvaret på medarbetarna blir för tungt när dossystemet brister”
Ordföranden i Västra Götaland, Marita Tenggren, anser att pressen på medarbetarna blir för stor när systemet för dosmedicinering inte fungerar. Foto: Ulf Huett

Vårdförbundets ordförande i Västra Götaland är kritisk till att ansvaret för ett bristande system för dosmedicinering läggs på enskilda medarbetare.

Den medicinskt ansvariga sjuksköterskan i Uddevalla, Ann-Britt Petersson, sa tidigare i veckan till Vårdfokus att hon inte har varit med om något värre än det medicinkaos som råder kring dosmedicinerna som levereras från Apotekstjänst AB. Kommunens sjuksköterskor är uppgivna och medarbetarna sliter för att patienterna ska få sina mediciner.

När Västra Götalandsregionens läkemedelschef fick frågan om hon inte var orolig för patienternas säkerhet svarade hon nej. ”De anställda ute i verksamheten slår larm om något går fel – det gör att jag inte anser att patienternas säkerhet är i fara”, sa läkemedelschefen Karin Lendenius i går.

Dålig lösning

Vårdförbundets ordförande i Västra Götaland, Marita Tenggren, är inte nöjd med den lösningen.

– Man kan inte ha ett system som bygger på att enskilda medarbetare måste vara vaksamma för att det ska fungera. Det är lätt att inse att det blir stor press på vårdpersonalen om det är deras ansvar att inget ska gå fel, säger hon.

Marita Tenggren är kritisk till hur Västra Götalandsregionen har skött upphandlingen.

– Det är inte första gången vi ser brister i hur en upphandling har genomförts. Mitt intryck är att regionen saknar både organisation och kunskap att göra upphandlingar på ett bra sätt.

77 avvikelserapporter

Inspektionen för vård och omsorg har fått in en lex Maria-anmälan som gäller Apotekstjänst AB. Men inspektören Britt Olsson på avdelning sydväst har också fått 77 avvikelserapporteringar från medicinska ansvariga sjuksköterskor i Uddevallaområdet. Anmälningar som vårdgivaren Apotekstjänst borde ha skickat till myndigheten.

– Jag har varit i kontakt med Apotekstjänst och begärt att de ska utreda vad som har hänt, varför det har hänt och vad de tänker vidta för åtgärder. Det är vårdgivarens ansvar att göra händelseanalyser på avvikelserapporter och dem inväntar jag nu, säger hon.

Mer om ämnet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida