covid

Sjuksköterskan Marie sjöng sig igenom covid

Sjuksköterskan Marie sjöng sig igenom covid
Marie Alexis sjuksköterska, sopran och sångpedagog. Foto: privat / gettyimages

Så länge sopranen och nyblivna sjuksköterskan Marie Alexis kan sjunga brukar hon hålla sig frisk. Sångövningarna tog henne igenom en svår covid-19, och under sjuksköterskepraktiken upplevde hon att sång även kunde hjälpa hennes patienter.

Marie Alexis är sångpedagog, sopran i Radiokören och kan sedan någon vecka tillbaka även titulera sig sjuksköterska.

– Det är fantastiskt att man får utbilda sig i min ålder, och fortsätta utvecklas i livet. Jag är glad. Jag har mina tre-fyra ben att stå på. Det är intressant att de löper samman i det här med covid och andning, säger Marie Alexis.

Marie Alexis, sjuksköterska,
sångpedagog och sopran. Foto: privat

Det upptäckte hon för elva månader sedan. När hon i månadsskiftet mars-april 2020 – mitt i uppsatsventileringen – låg svårt sjuk i covid-19. Hela familjen drabbades, men Marie var sjukast. I efterhand har hon förstått att hon borde ha lagts in, då hennes vilopuls gick upp till 105 slag per minut. I vanliga fall har hon 55.

– Jag kände att luften inte kom längre än till toppen av lungorna, det var som ett band runt bröstkorgen. Då tänkte jag att jag måste ventilera ordentligt. Så att alveolerna inte klibbar ihop utan fylls som ballonger, säger hon.

Flera gånger om dagen väckte hennes man henne för att göra sångandningsövningar. Marie Alexis ställde sig bredbent med händerna på skrivbordet och blåste upp sig själv.

– Jag hörde hur det knäppte i lungorna. Jag fick använda all min kapacitet, kunskap och ork för att göra det i tio minuter. Sedan behövde jag lägga mig att sova. Jag kan inte säga att det var detta som gjorde att jag slapp respirator, men jag klarade mig hemma tills det vände.

Patientens saturation ökade när Marie sjöng

Som tur var påverkade inte hennes insjuknande hennes praktik. När det var dags var hon smittfri. En var på en geriatrikavdelning som gjorts om för att vårda multisjuka äldre med covid-19. När lufthungern satte in blev patienterna ofta väldigt oroliga. Då stod det mellan att ge ännu mer lugnande, eller att gå in och sätta sig och klappa den oroliga personen.

Marie Alexis minns en kvinna som gång på gång slet av sig syrgasmasken. Så hon gick in och satte sig hos henne. Efter en stund började Marie sjunga.

– Då såg jag hur saturationsmätaren i örsnibben visade allt högre saturation. Jag fick skruva ner syretillförseln mer och mer. Till slut räckte det med att ge henne en liter syrgas för att nå målsaturationen. Fast hon inte sjöng med mig. Sångandningen smittar av sig. Det var inte bara sången förstås, utan också den mänskliga närvaron som påverkade. Men när jag sjöng ökade saturationen ännu fortare, och när jag gick ut behövde hon masken igen.

”Sång är absolut hälsosamt”

Liknande effekter såg hon på nästa praktikplats, som riktade in sig på rehabilitering av patienter som legat i respirator. De var yngre, orkade sitta själva och kunde fokusera mer på andningen. När Marie Alexis sjöng sånger tillsammans med patienterna såg hon tydligt på pulsoximetern hur saturationen och andningen ändrades.

Marie Alexis understryker att det här inte är forskningsresultat, utan egna observationer och kunskapsbaserad instinkt. Däremot tycker hon att det skulle vara bra om det forskas mer på området. Marie Alexis är fortfarande, snart ett år senare, inte helt återställd efter covid-19. Minsta backe under cykel- eller löpturen är en kamp för konditionen. Men sången hjälper henne.

– Sången har hjälpt mig hela mitt sångarliv. Genom allt från astma till bronkit. Så länge jag kan sjunga brukar jag hålla mig frisk. Det är absolut hälsosamt och bra, säger Marie Alexis.

7 SÅNGÖVNINGAR SOM REHABILITERING EFTER COVID-19

  1. Sjung något patienten/du tycker om. Om patienten/du inte tycker det är roligt att sjunga är det ingen idé att försöka. Lika mycket positivt som man kan få av något man tycker om kan man få negativt av något man inte gillar.
  2. Sången behöver en egen melodi. Visor är bra, som Vem kan segla för utan vind eller Idas sommarvisa.
  3. Du behöver få ner andningen långt ner i kroppen. Börja med att andas ut från magen. Släpp ut all luft. Då fungerar magen som en kolv och luften kommer längre ner när du andas in.
  4. När man gör sig medveten om sin andning är det lätt att börja stressandas högt upp i lungorna. Då kan man behöva koppla bort hjärnan. Det kan man göra genom att till exempel låtsas att man har en liten bil eller humla i handen som åker runt i en åtta i luften. Då fokuserar hjärnan på handrörelsen, medan du kan andas ut i ett långt Brrrr.
  5. Andas in som i en gäsp, eller med glad förvåning: ”Åh en bukett till mig!”
  6. Dra ut ett träningsgummiband framför dig. Börja när du andas in och fortsätt dra medan du andas ut. Man vill ha ett motstånd i utandningen. Släpp direkt när du är klar med utandningen. Då andas du in som i en rekyl.
  7. Bromsa din utandningsluft. Håll ett finger framför dig när du andas ut, utan att det känns kallt när du andas på det. Eller som en gammal italienare sa en gång, håll ett levande ljus framför dig utan att lågan rör sig när du andas på det.

Källa: Marie Alexis, sångpedagog, sopran och sjuksköterska.

Vårdfokus nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida