Det visar en studie som gjorts av en grupp omvårdnadsforskare vid universitetet i Örebro. De har följt drygt 700 patienter mellan 18 och 82 år som genomgått dagkirurgi i Sverige och som kan svenska.

  • 61 procent svarade att de förstod informationen om hälsa, sjukdomar och sjukvård.
  • 32 procent hade svårt att förstå.
  • 7 procent hade mycket svårt att förstå.

Det kan handla om allt från hur man ska ta sina mediciner till att veta hur operationssåret ska se ut.

De patienter som har svårt har att ta till sig av informationen återhämtar sig också sämre, visar studien som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Jama Surgery.

– Det görs 1,5 miljoner dagoperationer på vuxna personer i Sverige varje år. Upp till 600 000 av dem som vi skickar hem efter operationen har svårt att ta till sig och förstå sjukvårdens information. Allra värst är det för dem som har mycket svårt att förstå, säger omvårdnadsprofessorn Ulrica Nilsson vid Örebro universitet.

Karuna Dahlberg, Ulrica Nilsson, Maria Jaensson, Maria Hälleberg Nyman
Forskarna bakom studien: Karuna Dahlberg, Ulrica Nilsson, Maria Jaensson, Maria Hälleberg Nyman.

Hon har ingen patentlösning för hur man ska få alla att ta till sig den information som ges. Men ett sätt som prövats är att i samband med att patienten går hem skicka med telefonnumret till en sjuksköterska som kan svara på frågor.

I Örebro har man med gott resultat prövat ett system där patienten via sin mobil kan skatta sårsmärtan, svårigheter med sömnen, välbefinnandet och andra hälsomarkörer. Vi mobilen kan patienten också kontakta en sjuksköterska som ringer upp inom ett dygn.

Screena med enkät

– På något sätt måste vi ta höjd för dem som behöver mer information och stöd. Ett sätt är att låta dem fylla i en enkel enkät före det kirurgiska ingreppet. Samhällsekonomiskt är det vansinne om vi satsar på att göra fina operationer om patienterna inte förstår hur de ska sköta sig efteråt, säger Ulrica Nilsson.