Bakgrunden till den nya rekommendationen är att nätföretaget Doktor.se vid årsskiftet tog över Vingåkers vårdcentral i Sörmland. Eftersom landstinget sedan tidigare hade tagit bort patientavgiften innebar det att patienter från hela landet plötsligt kunde prata med en läkare eller sjuksköterska helt gratis.

Enligt SKL:s rekommendationer för digitala utomlänsersättningar bestäms nämligen avgiften för patientbesöken av var vårdföretaget är verksamt, inte av var i landet patienten bor eller var vårdpersonalen befinner sig rent fysiskt. Hemlandstinget fick därmed stå för hela kostnaden, som är 650 kronor för läkarbesök och 300 kronor för sjuksköterskebesök.  

Får bestämma själva

Det beslut som SKL:s nu har fattat är en rekommendation om hur landstingen och regionerna ska hantera patientavgiften för digitala vårdkontakter. Patientavgiften ska som lägst vara 100 kronor per besök, men det är fullt tillåtet för den enskilda vårdgivaren att sätta en högre patientavgift.

Enligt SKL är rekommendationen nödvändig eftersom avgiftsfrihet kan leda till ökad vårdkonsumtion som inte är motiverad av medicinska skäl. Skillnader i patientavgifterna anses också kunna skapa oönskade incitament för vårdgivares etablering.

– SKL fortsätter nu det strategiska arbetet tillsammans med landsting och regioner för att se vilka vårdtjänster som kan erbjudas digitalt. Det finns en stor utvecklingskraft i våra hälso- och sjukvårdsverksamheter, inte minst i primärvården kommer digitaliseringen att hela tiden öppna nya möjligheter, säger Anders Henriksson, förste vice ordförande för SKL.