Sömn är ett livsviktigt behov, som dessutom påverkar hälsa och resultat av vården. Sömnbrist leder till sämre minne, svårt med koncentration, beslutsfattande och impulskontroll. Tålamodet blir sämre, liksom humöret och förmågan att hantera oro och motgångar. 

Svårt att sova på sjukhus

Det menar forskaren och biträdande lektor Linda Gellerstedt vid Sophiahemmets högskola. Hon disputerade förra året med en avhandling om patienters sömn på sjukhus. Hennes studier visar att patienter på sjukhus sover dåligt. Det visste hon efter att i många år arbetat som nattsjuksköterska på kirurgen.

– När patienter på sjukhus inte sover blir de svårare att mobilisera, kan inte ta till sig information lika bra, eller ta ansvar för egenvård. Sömnbrist och sömntabletter ökar också fallrisken, sa Linda Gellerstedt i en artikel i Vårdfokus förra året.

Läs mer på tema omvårdnad och sömn: Så skapar du ro utan tabletter

Det finns många myter kring sömn och vad som hjälper och inte när det är svårt att komma till ro. I samband med World Sleep Day publicerar Sophiahemmets högskola några påståenden som Linda Gellerstedt svarar på.

1) ”Jag måste sova minst 8 timmar per natt”

Falskt – sömnbehovet är individuellt och varierar med exempelvis åldern. De flesta vuxna behöver 7-8 timmar per natt. Men fastna inte att räkna timmarna utan fokusera istället på hur du mår och fungerar under dagarna.

2) ”En sängfösare är bra för sömnen”

Falskt – möjligen kan en del uppleva att de somnar snabbare efter intag av alkohol men sömnens kvalitet påverkas negativt av alkohol.

3) ”Jag är trött när jag vaknar, alltså måste jag ha sovit dåligt”

Falskt – om man sover djupt när klockan ringer kan det vara svårare att vakna till. Det kan bero på att du vaknat mitt i en sömncykel och då kan man känna sig extra trött trots att sömnkvalitén varit bra under natten. Detta gäller om du inte har allvarligare sömnproblem.

4) ”Jag lägger mig extra tidigt, då blir jag piggare”

Falskt – sömnen kan inte förbättras genom att du går och lägger dig tidigare på kvällen, speciellt inte om du inte är trött. Det bästa är att lägga sig vid ungefär samma tidpunkt varje kväll och på så sätt hjälpa kroppen till ett bra sömnmönster.