Röntgen

Röntgensjuksköterskornas snilleblixt blev företagssuccé

Röntgensjuksköterskornas snilleblixt blev företagssuccé
Sofia Rannberg och Christian Lind startade företaget Soodia som vuxit kraftigt de senaste åren. Foto: Privat

För fem år sedan övervägde paret Christian Lind och Sofia Rannberg att sluta som röntgensjuksköterskor. I stället startade de ett företag som kapar röntgenköer på sjukhus genom att göra undersökningar på tider då utrustningen står oanvänd. I dag har de ett 60-tal anställda.

Under Röntgenveckan i Örebro samlades tillverkare av röntgenutrustning och sjukvård, med föreläsningar och praktiska kurser för röntgensjuksköterskor, läkare, undersköterskor, sjukhusfysiker med flera. En av årets huvudsponsorer var företaget Soodia, som inte kan beskrivas som något annat än en framgångssaga.

För fem år sedan skrev Vårdfokus om det nystartade bolaget, grundat av makarna Christian Lind och Sofia Rannberg. De ville bort från den pressade arbetsmiljön och styra sin egen arbetsvardag, samtidigt som de såg en möjlighet att hjälpa vården. Tanken var att gå in och köra undersökningar under kvällar och helger då utrustningen stod oanvänd.

­­­ – Till en början var det bara vi två som åkte runt till olika sjukhus och jobbade intensivt i perioder. Sedan har det hänt mycket. Men vi försöker växa i lagom takt så att vi kan leverera hög kvalitet, vi tar bara betalt för det vi faktiskt gör och för undersökningar som går att ställa diagnos på, säger Christian Lind.

Rekrytering av de som är på väg att lämna branschen

Första året undersökte Soodia 5 600 patienter åt regionerna, under 2023 hade det vuxit till 108 000 patienter. Antalet anställda är nu ett 60-tal, varav strax över 40 är tillsvidareanställda röntgensjuksköterskor och undersköterskor.

Soodia har haft avtal med 12 av 21 regioner och är i dagsläget anlitat i 8 regioner för att beta av köer. Personalen kan utföra ett stort antal undersökningar inom de vanligaste modaliteterna: MR, DT, konventionell röntgen och mammografi.

– Vi vill inte förstöra för regionerna och rekrytera direkt därifrån. De flesta av våra anställda har kommit till oss på egen hand, flera hade lämnat eller var på väg att lämna branschen, precis som vi en gång. Alla nya får testjobba några pass för att vi ska få en känsla för varandra, och sedan erbjuder vi kontinuerligt utbildningar för att man ska lära sig undersökningar, protokoll och olika maskiner, säger Sofia Rannberg.

Personalen har stort inflytande

Regionerna betalar för antalet undersökningar som görs. Sedan är det Soodia som ansvarar för planering, uppföljning, schemaläggning och arbetsledning. Personalen har stor påverkan på hur arbetet läggs upp.

– I de flesta fall har personalen jobbat länge tillsammans vilket är bra för kvalitén och säkerheten, samtidigt som de själva kan styra hur mycket och hur länge de ska arbeta, säger Sofia Rannberg.

Christian Lind fyller i:

– Våra anställda har en grundlön och en rörlig timlön. Exempelvis får de betalt för åtta patienter även om de gör det på den tid som är avsatt för sex. Så länge undersökningen och bilderna håller kvalitetsmässigt.

Grundarna jobbar själva kliniskt

Många väljer att jobba en vecka i taget för att sedan vara lediga en vecka. Det ökar möjligheterna att kombinera arbetet med ett rikt privatliv.

– Det är viktigt för oss att ge en bra arbetsmiljö och bra förutsättningar, sedan är det vårdpersonalen som är experter och vet själva hur arbetet ska utföras på bästa sätt, vi ska inte detaljstyra. Samtidigt är vi själva ute ibland och jobbar kliniskt och är med vid uppstart av varje nytt projekt, inte minst för att vi ska behålla förståelsen för personalens situation, säger Christian Lind.

Kapade köer för mindre pengar

Han ser ingen risk för att företaget ska bli så framgångsrikt att det till slut inte finns några köer kvar att beta av. Tekniken utvecklas snabbt och antalet undersökningar ökar hela tiden.

– Vi ser inget egenvärde i att växa oändligt, vårt mål är att hjälpa regionerna att beta av köerna på ett smart och kostnadseffektivt sätt. Det handlar om att de maskiner som redan finns utnyttjas maximalt, i stället för att sjukhusen köper in ny dyr utrustning som ändå är svår att bemanna. En kund, ett litet sjukhus i västra Sverige, meddelade att vi hjälpt dem att beta av köer samtidigt som de sparat 26 miljoner kronor. Men det viktigaste är att patienterna får rätt vård i tid, säger Christian Lind.

Vårdfokus / Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för dig i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...
Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida