Förbundet vill göra it-strategin mer vårdnära
Det är dags att sätta patientens behov i centrum och skapa it-system som på allvar stödjer personalen så att den kan ge en god och säker vård, anser Vårdförbundet.
Sedan den nationella it-strategin antogs för fyra år sedan har stora satsningar gjorts på att få den tekniska infrastrukturen att fungera. På Vitalis-konferensen i slutet av april kommer en ny uppdaterad it-strategi att presenteras. Fokus bör då flyttas från de övergripande it-målen till de mer vårdnära, anser Vårdförbundet.?
Tillsammans med ssf, Svensk sjuksköterskeförening, har förbundet lämnat in en skrivelse i ärendet till socialdepartementet.??
När it-strategin presenterades våren 2006 angavs sex insatsområden:?
- Harmonisering av lagar och regelverk.?
- Gemensam informationsstruktur.?
- Gemensam teknisk infrastruktur.?
- Skapa förutsättningar för samverkande och verksamhetsstödjande it-system.?
- Möjliggöra åtkomst till information över organisationsgränserna.?
- Göra information och tjänster tillgängliga för medborgarna.?
De tre första punkterna är i princip klara, eller åtminstone mycket långt gångna. Återstår alltså insatserna 4-6.?
– En av de absolut viktigaste frågorna är att få ordning på läkemedelshanteringen. Vi måste få system som gör det lätt att göra rätt. Gränssnitten måste anpassas till personalens arbetssituation. Det ska vara enkelt att iordningställa och dosera läkemedel, säger David Liljequist, förbundsombudsman med ansvar för vårdens it-frågor.?
Han efterlyser system för återkoppling så att till exempel eventuella interaktioner, biverkningar och misstänkta feldoseringar uppmärksammas. Systemen bör även göra det möjligt att utvärdera olika läkemedelsbehandlingar, exempelvis på äldre människor. Ofta står de på en rad olika läkemedel utan att någon har tittat på helheten.??
Vårdförbundet anser att det är dags att gå från ord till handling också när det gäller vård- och omsorgstagarnas möjligheter att aktivt ta del av sin egen vård, exempelvis genom att kunna läsa sina egna journaler på nätet. Centralt är också att informationssystemen ska kunna följa patienten över huvudmannagränserna, exempelvis när hon eller han flyttas mellan olika vårdformer i landstingets respektive kommunens regi.?
Som så många gånger tidigare poängterar Vårdförbundet behovet av utbildning för dem som dagligen ska använda sig av it-systemen.?
– I dag får personalen oftast bara en utbildning i hur de ska trycka på knapparna. Ska de kunna använda systemen på ett patientsäkert sätt och kunna ställa krav måste de få en gedigen utbildning samtidigt som it måste in mer i kursplanerna på vårdutbildningarna, säger David Liljequist.?