Nominering årets vårdchef

Chefen som införde speeddejting på hälsocentralen

Chefen som införde speeddejting på hälsocentralen
"Jag ska skapa förutsättningarna för att mina medarbetare ska kunna göra ett bra jobb för patienterna", säger Britta Ahlin som är nominerad till Årets vårdchef. Foto: Jan Sandberg

Britta Ahlin minskade hyrläkartimmarna, ökade hembesöken och införde speeddejting mellan yrkesgrupperna på Brunflo hälsocentral. Det förbättrade både ekonomin och arbetsmiljön. Nu har medarbetarna nominerat henne till Årets vårdchef.

I nomineringen står det att du fått medarbetarna att känna sammanhållning över yrkesgrupperna och känna att de kan påverka sitt arbete. Hur har du gjort?

– Här är alla yrkeskategorier lika delaktiga och gör förändringsarbetet tillsammans. Det är vår styrka i Brunflo, vår framgångsfaktor. Det handlar mycket om att känna tillit till varandra. Att man litar på mig som chef och varandra som medarbetare. Då törs man ta upp saker till diskussion. Det är min uppgift att ta tillvara på medarbetarnas tankar och kompetenser. När man låter medarbetarna vara drivande i förbättringsarbetet känner de att de kan påverka sin arbetssituation, och blir engagerade.

Hur har du gjort medarbetarna drivande i förändringsarbetet?

– Jag har lagt mycket tid på att hitta bra mötesstrukturer. Varje morgon har vi ett fem minuters pulsmöte där vi går igenom dagen. I början av pandemin hade vi faktiskt två om dagen för att hänga med i all ny information. Därtill har vi tvåtimmarsmöten på torsdagar. En torsdag sitter yrkesgrupperna var för sig. En annan är det speeddejting mellan två grupper i taget tills de gått laget runt. En tredje har vi Gröna korset-möte med förbättringsgrupper som har representanter från varje yrkesgrupp. Förbättringsgrupperna får varsina problem att lösa. Sedan testar vi och utvärderar deras förslag ordentligt innan vi gör en ny förändring. Sista torsdagen har vi alla APT tillsammans.

Om Britta Ahlin

Namn: Britta Ahlin

Yrke: Enhetschef för Brunflo Hälsocentral

Ålder: 51 år

Bor: Östersund

Lön: 48 920 kronor

Arbetsleder: ungefär 50 medarbetare. Vi har omkring 10 000 patienter.

Så är jag som chef: Jag har fyra ledord: Närvarande, tillgänglig, kommunikation och återkoppling.

Min drömchef: Jag försöker vara som min drömchef. Jag försöker leva som jag lär. Jag är tillgänglig, engagerad och är gärna ett bollplank för att vi ska få fram en bra lösning. Jag är tydlig, både med hur man kan nå mig och med kommunikationen – jag förmedlar det jag vet och återkopplar även när jag inte har svar. Jag ser mig som en i teamet. Jag ska skapa förutsättningarna för att mina medarbetare ska kunna göra ett bra jobb för patienterna. Det kan handla om alltifrån att skapa bra arbetsstrukturer till att skotta fram bilen på morgonen.

Du har tagit med medarbetarna på en förändringsresa mot mer patientnära vård. Berätta!

– Vi har jobbat mycket med kontinuiteten. Patienten ska ha tryggheten i att veta vem som är dens fasta vårdkontakt. Om det är en läkare, en bvc-sjuksköterska, psykolog eller någon annan beror på patientens behov. Vi gör också fler hembesök. Till exempel kan våra undersköterskor slänga sig på cykeln hem till en patient för att ta blodtrycket, istället för att en anhörig ska behöva ta ledigt från jobbet för att skjutsa fram och tillbaka. Det är bättre att vi gör ett hembesök på dagtid, gör upp en vårdplan och får patienten att känna sig trygg, än att den ska vara ensam hemma med sin oro, och sent omsider ringa ambulansen och få sjukhusvård för något vi hade kunnat ta hand om. Jag tror att vi ligger i framkant just när det gäller flexibiliteten. Vi visar att det går att göra hembesök. Men det gäller att det ges tid till det i timboken.

Samtidigt som du förbättrat arbetsmiljön och flyttat vården närmare patienterna har ekonomin blivit bättre. Hur?

– Det har varit ett stort hyrläkarberoende här. Sedan jag kom hit 2018 har jag jobbat för att minska det. Då var det 160 hyrläkarveckor per år. I år kommer vi förhoppningsvis under 55. Nu kan vi lägga pengarna på nya instrument istället, som behövs för patienterna. Vi har också kunnat ha en bättre bemanning, som behövs ännu mer nu när vi börjat arbetet mot en personnära vård.  Bra arbetsmiljö, patientsäkerhet och ekonomi – allt hänger ihop. Om vi arbetar opraktiskt läcker det pengar.

Vad innebär det att leda personcentrerat?

– Att jag ser varje medarbetare. De är unika personer med unika erfarenheter som behöver tas tillvara. Jag behöver hitta arbetssätt som passar den enskilda medarbetaren. Jag kan inte säga att alla läkare ska göra så här många hembesök i veckan, det fungerar inte. Om jag ser att en barnmorska har svårt att hinna med allting för tillfället, tittar jag på om hon har någon uppgift som någon annan kan ta över. Någon kanske behöver avlastas ett tag för att något hänt hemma.

Nominerad till Årets vårdchef

”En tillgänglig och närvarande chef, som inger förtroende, skapar trygghet för sina medarbetare och har fått med sig hela arbetsgruppen på en positiv förändringsresa”
Med stort fokus på arbetsmiljö har denna chef utvecklat ett ledarskap som uppmuntrar till dialog och reflektion, ger utrymme för olikheter, skapar känsla av sammanhang i teamet över yrkesgrupperna och ger möjlighet för medarbetarna att kunna påverka sitt eget arbete. Hen är respektfull, ser både individen men också gruppen i stort, visar förtroende för sina medarbetare och förlitar sig på deras kunskap och förmågor. Rakhet, ärlighet och tydlighet är ord som sammanfattar hens person och ledarskap. Tillsammans med innovativa och visionära inslag skapar det goda förutsättningar för ett långsiktigt och fungerande arbetssätt och goda relationer, som gett positiva resultat, hos både patienterna, i ekonomin och bland medarbetarna. Hen är en chef som förstår vikten av att leda personcentrerat för att kunna bedriva personcentrerad vård.

Hur gör du för att hinna se alla femtio medarbetare?

– Jag har god hjälp av biträdande chef och av mina medarbetare. De tar ett stort ansvar. Jag tror att om man känner sig delaktig och känner att det är vår arbetsmiljö, då tar man mer ansvar för den. Jag har inte hört någon säga till en kollega att ”det där ligger inte på mitt bord, det är inte min patient” – utan man löser problemen tillsammans. Det är våra patienter.

Hur känns det att vara nominerad till Årets Vårdchef?

– Det är som en guldmedalj i sig att mina medarbetare har nominerat mig. Alla står bakom nomineringen. Det får mig att känna att jag har gjort något rätt. Jag är jättestolt över alla på Brunflo Hälsocentral och den vård vi bedriver.

Fotnot: Årets vårdchef utses av Vårdförbundet. Vinnaren får 50 000 kronor och presenteras på Vårdgalan som i år sker digitalt. Galan direktsänds den 29 oktober kl 14-16 via Vårdförbundets Youtubekanal och Facebook live. Då utses även vinnaren i Vårdförbundspriset och Årets studenthandledare.

Vårdfokus nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för oss i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.

Senaste jobben

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida