Ny syn på rösthörare ger ändrad behandling

»Jag skrattade när jag först hörde om det nya sättet att bemöta rösthörare.« Att hjälpa människor att hantera sina röster kändes från början ovant för psykologen Alain Topor. I dag är det på väg att bli en etablerad metod.

31 augusti 2007

Det är nu 15 år sedan Alain Topor, psykolog och chef för forsknings- och utvecklingsenheten i Psykiatrin Södra i Stockholm, hörde Marius Romme föreläsa om sin syn på behandling av rösthörare.

– Han lade fram tanken att vi ska hjälpa människor att hantera sina röster. Det var ett så ovanligt sätt att bemöta rösthörare. På psykologutbildningen hade jag lärt mig att man skulle stå för realiteten och säga till rösthöraren att rösterna inte finns, berättar Alain Topor.

I dag ser han den holländske professorn i socialpsykiatri som en förebild. Vid två tillfällen har han bjudit in Marius Romme för att utbilda personal och patienter. Första gången på Beckomberga sjukhus och därefter i Psykiatrin Södra, som nu arrangerar en egen utbildning för rösthörare (läs mer i artikeln här intill).

Att höra röster behöver, enligt Alain Topor, inte vara ett tecken på psykos utan kan även vara ett sätt att hantera plågsamma erfarenheter och bör då behandlas utifrån det. Han ser flera orsaker till att nya behandlingsmetoder håller på att utvecklas: neuroleptika kan ofta inte ta bort röster, och krav från brukarrörelsen om att rösthörarnas egna kunskaper ska tas tillvara i behandlingen. Många ser ändå fortfarande medicinering som enda lösningen för att få bort röster. Och visst, neuroleptika behövs ibland, säger Alain Topor, men i större utsträckning gäller det att hitta lösningar i en diskussion med rösthörarna.

– Alla människor har en historia och ett sammanhang som ger en upplevelse av mening. Rösterna är en del av detta och ofta går det inte bara att ta bort dem.
I de nya behandlingsmetoderna har sjuksköterskorna mycket att bidra med, anser han.

– Det gäller främst lyssnandet och tillvaratagandet av patientens erfarenheter. Dessutom står sjuksköterskorna nära patienterna och kan tillämpa detta i det vardagliga omvårdnadsarbetet.

Lästips

  • Romme M & Escher S. Förstå och hantera röster: en vägledning för dem som arbetar med rösthörare. Hägersten RSMH, 2003.
  • Karlsson L B. Berättelser om inre röster. Ett fenomenologiskt och kommunikativt perspektiv. Avhandling, Socialhögskolan Stockholms universitet 2007.

Mer om ämnet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida