Larmsamtal

SOS Alarm svarar snabbare

SOS Alarm svarar snabbare
En trend är att fler ringer 112 från mobilen. Arkivbild: Mostphotos

Två sekunder, så mycket lyckades SOS Alarm korta svarstiden på nödsamtal under förra året. Men tiden som sjuka och nödställda får vänta på ett svar är fortfarande för lång.

Förra våren kritiserade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap SOS Alarm för långa svarstider. Kritiken lär komma igen. För trots förbättringen under förra året är svarstiderna fem sekunder från målet.

I den överenskommelse som SOS Alarm har med staten står det att svarstiderna i genomsnitt får vara högst 8 sekunder. För den som ringde 112 under förra året var den genomsnittliga väntetiden på ett svar 12,7 sekunder, en minskning med två sekunder jämfört med året innan.

Jobbar med förbättringar

SOS Alarms vd Maria Khorsand är ändå positiv. Svarstiderna minskade, trots att mängden samtal ökade och förbättringen beror enligt vd:n på att ett omfattande utvecklingsarbete börjat ge resultat.

– Under året har vi utbildat medarbetare, förbättrat effektiviteten i samtalen så att hjälpen larmas ut snabbare och förstärkt ledarskapet på våra SOS-centraler runt om i landet. Totalt sett gör detta att hjälpen når fram snabbare till den som ringer oss i en nödsituation, säger hon.

Mobilsamtalen ökar

Under 2017 besvarade SOS Alarm 3 016 924 nödsamtal, en ökning med 17 000  samtal jämfört med året innan.

En annan trend är att mobilsamtalen ökade från 80 procent till 84,4 procent.

– Det är en utmaning för oss eftersom vi på grund av dagens lagstiftning inte får en exakt position från den som ringer, säger Maria Khorsand.

Mer om ämnet

Senaste jobben

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida