”Underskatta inte behovet av stöd”

”Underskatta inte behovet av stöd”
Uno Sjöström. Foto: Lars Nyman

När han fick höra att en medarbetare blivit överfallen på väg till arbetet ställde chefen Uno Sjöström allt åt sidan och åkte dit. ?

7 november 2012

?— Jag avbröt omedelbart mötet jag deltog i och 30 minuter senare var jag där. Man måste vara närvarande och finnas på plats när något sådant här har hänt. Det går inte att ta på telefon, säger Uno Sjöström, själv akutsjuksköterska fram till 1994.?

I dag driver han ett bemanningsföretag där 13 av de 50 anställda är sjuksköterskor. Åren inom akutsjukvården lärde honom hur viktigt det är med ett snabbt omhändertagande. När han träffade John Ogenholt direkt efter rånet pratade de och pratade. Sedan skjutsade en kollega hem John — ända till Västerås. Dagen efter var en tid på sjukhuskyrkan bokad.?

— En sådan här händelse måste en chef ta på allvar. Kanske personen inte visar så mycket utåt, eller säger med lätt stämma att det inte är så farligt och att han nog är tillbaka på arbetet dagen efter. Tro inte på det.??

Det är en insikt han har tagit med sig i livet, att den som har varit med om något traumatiskt behöver få berätta — om och om igen. Nära och kära kan inte tröttas ut med det. Inte chefer eller kolleger heller, säger Uno Sjöström.

Uno Sjöströms råd: Fråga och var saklig

  • Fråga hur det är. Särskilt om en medarbetare har förändrats; börjat komma för sent, presterar mindre, blivit stingslig. Då är det nästan alltid något som har hänt i privatlivet.
  • Se personen. Visa att han är viktig, men dalta inte. Det är inte din roll som chef att agera gråterska. Ha en professionell och saklig hållning: ”Nu gör vi så här…”. Överlåt känslorna till närstående och samtalsterapeut.
  • Var en stadig björk som medarbetaren kan luta sig mot.

Mer om ämnet

Senaste jobben

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida