Så lyckades de kapa köerna till magnetkameran

Medan många sjukhus brottas med långa MR-köer har Karolinska i Huddinge nästan helt fått bort väntetiderna. Kombinationen av ny teknik, smartare scheman och nytänk i bemanningen blev lösningen.
På flera håll i landet får patienter vänta länge på att undersökas med magnetkamera. På Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge blev väntetiderna ännu längre i samband med pandemin. I januari 2024 var det mer än 2 000 patienter som väntade på undersökningar som redan borde ha utförts.
Valdis Gudmundsdóttir, röntgensjuksköterska och vårdenhetschef, berättar att personalen slet hårt, men det stora remissinflödet gjorde att det var svårt att komma framåt.
– Det fanns en begynnande känsla av uppgivenhet, att det alltid skulle vara så här. Samtidigt slet det på personalens motivation att möta patienter som, fullt rimligt, var irriterade och oroade. Alla kände att det behövdes en förändring.
AI-teknik gav genombrott
Det bildades en projektgrupp för att regelbundet följa upp läge och mål.
En tidig framgång kom genom ny AI-baserad accelerationsteknik. Den gör att undersökningarna går nästan 40 procent snabbare – samtidigt som bildkvaliteten blir bättre.
– Det ger bättre diagnostik och fler patienter kan undersökas, samtidigt är det lättare att ligga stilla när det går snabbare. Det blir mer hanterbart för de som har klaustrofobi, vi har kunnat minska på lugnande läkemedel, säger Kumba Swa Hammare, röntgensjuksköterska och tillförordnad omvårdnadschef.
Justeringar med effekt
Parallellt optimerades tidsbokningen. Bland annat kan undersökningar av samma typ bokas i block för att undvika onödiga omställningar av utrustningen. Patienterna kallas in en kvart tidigare för att hinna förberedas, och svårare undersökningar varvas med enklare för att få ett bättre flöde under dagen.
– Det kan låta som små saker, men tillsammans gör de stor skillnad, säger Kumba Swa Hammare.
Bemanningen har också setts över. MR-sektionen har lyckats både behålla och rekrytera fler röntgensjuksköterskor. Dessutom har scheman anpassats så att verksamheten kan hålla öppet även på kvällar och helger.
En känslig förändring
En annan pusselbit är att undersköterskor numera deltar i vissa typer av undersökningar tillsammans med röntgensjuksköterskor.
– Kompetensväxlingen var känslig, därför började vi i liten skala med en pilot. Vi har varit noga med att utvärdera, korrigera och hela tiden involvera personalen, säger Valdis Gudmundsdóttir.
I dag är de tidigare rekordlånga köerna nästan helt borta.
– Det viktigaste är att patienterna får snabbare hjälp. Men även för oss som arbetar här betyder det mycket. Vi känner att vi kan göra skillnad – och att vi gör det tillsammans, avslutar Valdis Gudmundsdóttir.