Esha Hoque, ordförande Vårdförbundet Student: Samarbete måste ersätta hierarki – dags att prioritera interprofessionellt lärande!

För att ge patienter bästa möjliga vård krävs ett tätt samarbete mellan vårdpersonalen – men många gånger vet vi inte vad de andra professionerna gör. Därför måste interprofessionellt lärande prioriteras och genomsyra hela utbildningen, skriver Esha Hoque, ordförande för Vårdförbundet Student.
Vården är ett lagspel. Här samarbetar undersköterskor, sjuksköterskor, fysioterapeuter, biomedicinska analytiker, arbetsterapeuter, läkare och många andra professioner. Detta är viktigt för att alla som behöver ska få den bästa möjliga vården. Men ibland brister den interprofessionella samverkan. Många gånger vet vi inte ens vad de andra professionerna gör.
Ämnet interprofessionellt lärande, IPL, är fortfarande okänt för många inom vården. Samtidigt finns det lärosäten som erbjuder en gemensam kurs där olika vårdprogram möts. Andra sprider ut enstaka IPL-dagar under utbildningens gång. Det finns också de som erbjuder några timmar över en dag. Men när vi förväntas att samarbeta ett helt yrkesliv räcker inte enstaka timmar eller dagar.
Interprofessionellt lärande oerhört viktigt under utbildningen
När samarbetet mellan olika professioner brister förloras viktiga delar av vården. Det leder inte bara till flera vårdskador, utan också till längre vårdtider, onödigt lidande för patienten och ökade kostnader för samhället. Därför är interprofessionellt lärande under utbildningen oerhört viktigt.
IPL handlar om att förstå varandras roller, kompetens och perspektiv för att effektivisera samarbeten. IPL ger dig som ska arbeta i vården inblick i hur det fungerar i praktiken.
En fysioterapeut bidrar med träning som påskyndar återhämtning medan en logoped kan hjälpa patienten att svälja och tala. Biomedicinska analytiker analyserar prover som ligger till grund för att kunna diagnostisera eller friskförklara.
Att prata om hierarkier och utmaningar i teamarbete får inte vara tabubelagt.
Om vi i vården inte lär oss om varandras roller, hur ska vi då kunna förstå och respektera varandras kompetens? Ökad förståelse stärker kommunikationen, förbättrar teamarbetet och leder till både högre patientsäkerhet och bättre vårdkvalitet. Jag påstår inte att det är lätt – men det är nödvändigt.
Tyvärr lever vårdens hierarkier kvar
Vården har länge präglats av en hierarki där läkare ofta har en överordnad roll och tyvärr lever den fortfarande kvar. Detta speglas även inom utbildningen. Det finns situationer där studenter ur andra yrkesgrupper inte blir hörda eller tagen på allvar av läkarstudenter.
För vissa studenter blir det en utmaning att våga delta i diskussioner eller känna att ens kunskap uppskattas. Om vi redan under utbildningen tränar på interprofessionell samverkan, kommer det bli mer naturligt att fråga om andra professionernas perspektiv och expertis.
Möten mellan studenter från olika professioner under utbildningen är avgörande för framtida samarbeten. IPL bör därför inte begränsas till några enstaka timmar, utan genomsyra hela utbildningen. Det kan handla om gemensamma seminarier där studenter från olika program löser patientfall tillsammans eller aktivt öva på teamarbete över professionsgränser under vfu.
Att prata om hierarkier och utmaningar i teamarbete får inte vara tabubelagt. Studenter bör därför uppmuntras att ifrågasätta hierarkier och reflektera över de hinder som kan stå i vägen för ett jämlikt och respektfullt samarbete.
Vi behöver en vårdmiljö där varje profession hörs. Därför måste interprofessionellt lärande prioriteras. Inte som en symbolisk övning på några timmar, utan som en självklar del av hela utbildningen. Först då kan vi skapa en vård där hierarki ersätts av samarbete och vårdteamet blir jämlika på riktigt!
/Esha Hoque, ordförande Vårdförbundet Student
Säg vad du tycker i Vårdfokus!

Lönerna, arbetsmiljön, utbildningen — vad får dig att tända till?
På Vårdfokus Debatt vill vi höra vad du tycker om sådant som rör din jobbvardag. Texter publiceras på vardfokus.se och i tidningen.
- Skriv kort och kärnfullt.
- Redaktionen väljer bland de texter som kommer in — vi kan alltså inte lova att alla publiceras.
- Vi vill att din text inte har publicerats någon annanstans tidigare.
- Skicka med ett foto på dig.
- Mejla texten till debatt@vardfokus.se.