Sjuksköterskor utsatta när arga patienter vägrar Astravaccin
Patienter som inte vill ha Astras vaccin. Nya scheman varje vecka. Ständig förvirring och oro kring vilken vård som ska behöva vänta när alla tider läggs på vaccineringen. Det är minst sagt ansträngt i primärvården. ”Aldrig tidigare har patienter frågat mig om vem som tillverkat deras läkemedel”, säger diabetessjuksköterskan Sofia Olsson.
Vårdcentralen Brahehälsan i Löberöd i Skåne hade kallat 90 personer för vaccinering under måndagen. Sju av dem vände i dörren när de fick veta att det var Astra Zenecas vaccin som erbjöds.
– 70 procent av de som vaccinerades i dag ifrågasatte om vi gjorde rätt när vi stack. Om vi aspirerade. Många hade kommentarer som ”Vi får se om jag kan komma tillbaka till dos 2, om jag överlevt dos 1”. En del av mina kollegor tyckte det var jobbigt att bli ifrågasatta så där, framförallt med tanke på hur många vi har stuckit genom åren, säger Sofia Olsson, diabetessjuksköterska och skyddsombud som liksom resten av personalen jobbar med vaccineringen mot covid-19.
Sofia Olsson tror att mycket av skepsisen kommer från svininfluensavaccinets biverkningar. Om Pfizers eller Modernas vaccin har hon inte fått några frågor alls, men när blodproppar upptäcktes hos några personer i världen som fått Astravaccinet blev patienterna plötsligt ”sina egna experter”.
– Jag har jobbat på iva och sövt patienter genom att spruta in tunga narkotiska preparater. Aldrig har någon frågat ”Vad söver du mig med? Är det farligt för mig?” Jämfört med det här vaccinet… Och nu är vi i en pandemi och behöver vaccinera för att komma loss, säger Sofia Olsson.
I fredags fick statsepidemiologen Anders Tegnell, som just fyllt 65 år, sin första dos med Astra Zenecas vaccin. Till Corren sa han att han ville sända en signal om att det är bra för människor över 65 år.
Men frågan är hur långt det räcker som signal. Sofia Olsson upplever att de som vänder i dörren har bestämt sig från början, och att de inte skulle ändra sig vad personalen än säger. Till de som är oroliga/tveksamma men stannar kvar försöker Sofia och kollegorna förmedla fakta. Hon upplever att arbetet har blivit smidigare sedan vårdcentralen började sätta upp skyltar utanför där det står vilket vaccin de använder för dagen. Då är patienterna förberedda när de kommer in och diskussionerna blir färre.
Patienter: ”Ni vill döda oss gamla”
Brahehälsans personal lägger många timmar på telefonsamtal om vaccin. Bara på måndagsmorgonen hade vårdcentralen 50 inkomna ärenden om vaccination, utöver rådgivningstelefonen. Fysioterapeuter och undersköterskor hjälper till att ringa och boka in personer till vaccinering. En del är jätteglada att äntligen få vaccin, oavsett sort, men ungefär fyra av tio försöker slippa Astra Zenecas vaccin. En del är arga, skriker och svär.
– De som diskuterar är rädda, och har kanske fått stroke eller proppar tidigare. Jag hade en patient som sa ”Jag vet minsann att ni får olika leveranser och du kan visst sätta mig på Pfizer”. Men jag kan inte göra så. Patienterna blir arga och dumma och säger ”Ni vill ta dö på oss gamla, det är därför vi får Astra”. Jag har full respekt för att man inte vill ta vaccinet. Men jag har svårt för att folk ska ifrågasätta oss som sitter i telefon och erbjuder det vi har, säger Sofia Olsson.
Patienten bokade fyra vaccintider för att välja sort
Patienterna har alla möjliga metoder för att få den vaccinsort de vill ha. På ett samverkansmöte berättade en kollega på en annan vårdcentral i Skåne om en patient som bokat fyra olika tider på 1177. På så sätt kunde hen välja den dag som det inte erbjöds Astra Zenecas vaccin. Vilket gör att ingen annan kan boka vaccination på de tre andra tiderna, suckar Sofia Olsson. En annan kollega undrade hur etiskt det är att inte få berätta vid bokningstillfället vilket vaccin de har, eftersom det kan leda till överblivna doser.
– Men jag tycker det är rätt att vi inte berättar. Annars blir det fel mot dem som inte frågar. Om man överväger att inte ta Astra Zenecas vaccin då ska man inte heller boka sig på någon vaccinationstid, säger hon.
Hennes vårdcentral har inte behövt slänga doser av Astra Zenecas vaccin, utan har lyckats ringa in andra patienter med kort varsel. Personalen jobbar under ovanligt kort framförhållning nu. Verksamheten planeras om varje vecka. Allt beror på hur många vaccindoser de får. När de till exempel fick hundra doser fler än de räknat med förra veckan, var det bara för personalen att slänga sig på luren och boka in fler patienter, medan planerad vård fick anstå.
– Det är frustrerande. Hade vi vetat hur mycket vaccin vi skulle få fyra veckor fram så hade det varit mycket lättare att planera. Vi har full förståelse för att vi ska prioritera vaccin, det är jätteviktigt. Samtidigt har vi en jättelång väntelista. Vi kan inte göra så mycket åt det just nu. Men hur blir det på sikt? Vi vet ju inte hur länge vi ska hålla på med detta. Ibland känner man att man hade velat göra det man skulle, säger Sofia Olsson.
Något som försvårar arbetet ytterligare är att personalen inte får några direktiv uppifrån regionen om vilken vård som kan anstå. Känslan är att de ska hinna med lika mycket som vanligt plus vaccineringen. Men det gör de ju inte, trots hjälp av några vikarier. Sofia Olsson säger att kollegorna är ovanligt stressade.
– Visst tär det på oss att vi sitter på våra rum hela dagarna och har munskydd hela tiden. Vi måste hålla ut och sköta oss. Så visst känns det tråkigt. Men vi är en bra, enad arbetsgrupp och försöker skratta lite. Det är det som gör att vi håller.