Det har varit strid om arbetstidsmodellerna på Akademiska sjukhuset i flera år. Omtyckta poängmodeller har försvunnit, nya avtal har kommit och missnöjet har varit stort bland många, framför allt bland de som har modell 1 som tillämpas inom verksamhet som är igång dygnet runt alla veckans dagar.

– Nu har vi gemensamt tagit fram en ny poängmodell för dem, som ger mer återhämtning och mer poäng för pass som är svåra att bemanna, säger Kristina Lundmark, avdelningsordförande för Vårdförbundet i Uppsala.

Den nya modellen är poängbaserad. Arbetspass värderas efter hur obekväm arbetstiden är.
Poängen ger en arbetstidsförkortning beroende på mängden obekväm arbetstid.

Väl förankrat

Även arbetsgivarsidan är nöjd med det nya avtalet. Den nya modellen är mer flexibel och ger större incitament för de anställda att bemanna de svåra passen nätter och helger, uppger Anna Wadenhov, HR-direktör på Akademiska sjukhuset, för UNT.

Vårdförbundets Kristina Lundmark är särskilt nöjd med hur förhandlingarna har bedrivits.

– Vi har hela tiden suttit med våra förtroendevalda på de här arbetsplatserna och kunnat testa förslagen på dem och fått respons som vi har tagit med tillbaka till förhandlingsbordet. Arbetsgivarsidan har gjort samma sak med avdelningscheferna. Så förslagen har förankrats väldigt väl och vi har hela tiden haft en bra dialog, säger Kristina Lundmark.

Hälsosamma arbetstider

Nu ska arbetsgivaren ut och informera om den nya modellen och Kristina Lundmark hoppas att det ska landa bra hos personalen.

– Målet har hela tiden varit att få till mer återhämtning. Det är väldigt slitsamt att arbeta i de här verksamheterna och arbetstiderna måste vara hållbara på sikt. Vi jobbar också med ett omfattande utbildningspaket kring hälsosamma arbetstider tillsammans med arbetsgivaren. Nu kom coronakrisen emellan, men det är något vi ska återuppta sen, säger Kristina Lundmark.