Bättre arbetsmiljö med smartare schema
Hur ska personalen kunna stötta varandra när ingen har tid samtidigt? På barn- och ungdomsmottagningen i Varberg blev personcentrerad schemaläggning lösningen. ”Vi kan helt enkelt äga våra dagar på ett bättre sätt,” säger avdelningschefen och barnsjuksköterskan Åsa Svahn.
På Hallands sjukhus i Varberg huserar barn- och ungdomsmottagningen i trånga lokaler, men har samtidigt förmånen att vara välbemannade.
— Rumsbristen gör att vi inte kan nyttja vår fulla kapacitet. Det har lett till en frustration, inte minst bland läkarna som också går på jourschema och bemannar andra avdelningar, berättar Åsa Svahn, som lät problemet bli föremål för utvecklingsarbete på Vårdförbundets ledarprogram som hon nyligen avslutat.
Missa inga nyheter! Prenumerera på Vårdfokus nyhetsbrev
Men svårigheterna berörde inte bara läkarna hon chefar över. Även sjuksköterskor och undersköterskor saknade ostörd tid för administration och drogs med en ojämn belastning då alla patienter ville komma samtidigt. En knäckfråga var också att hitta tid till viktiga möten för att stötta och bolla med varandra.
Personcentrerat ledarskap
Den personcentrerade schemaläggningen har handlat om att bejaka förändring och matcha organisationens behov och personalens önskningar mot resurser. Konkret: att dela smartare – exempelvis boka ett rum för administrationstid en hel dag, och låta en sitta där på förmiddagen och en annan på eftermiddagen. Eller spärra block i alla scheman för möten, under tider som inte är så attraktiva för patienterna.
— På så sätt har vi frigjort mer tid morgon och eftermiddagar, när patienterna hellre kommer. Det handlar om en personcentrering både i vården och ledarskapet, det är den här resans start, säger Åsa Svahn.
Som chef har hon behövt vara extra öppen, tydlig och närvarande för att fånga upp det som behöver justeras.
— Det kanske finns en del överenskommelser sedan tidigare som inte längre går att infria – det kan handla om jourkomp som inte går att ta ut när vi har inplanerad mötestid. Men å andra sidan har vi fått till den viktiga tiden att stötta varandra. Det är ett givande och tagande, säger hon.
Bättre patientbemötande
Efter starten på senvåren är det nu dags att utvärdera – men färdig blir man inte med ett sådant här projekt, säger Åsa Svahn. Istället behöver man finslipa och hitta alltmer individuella lösningar. Goda effekter saknas inte. Fler patienter hinns med och arbetsmiljön har blivit bättre.
— Att lägga besökstider så att alla patienter inte dyker upp samtidigt gör att sjuksköterskor och undersköterskor hinner med på ett bättre sätt, och då blir bemötandet bättre, säger Åsa Svahn.
Den största skillnaden rör dock att personalen nu hinner med att utveckla varandra, tack vare strukturen med spärrad mötestid.
— Det blir ju alltmer avancerad vård, och vi får allt sjukare patienter även i öppenvården, så det behövs verkligen. Både för att ge så bra vård som möjligt och göra det hållbart för oss själva, säger Åsa Svahn.