”Södersjukhusets kampanj nedvärderar sjuksköterskor”

”Södersjukhusets kampanj nedvärderar sjuksköterskor”
- Syftet är att väcka uppmärksamhet och intresse för att arbeta på Södersjukhuset, säger kommunikationschefen Hanna Ahonen. Foto: Sös

Rekryteringskampanj bygger på förlegade könsnormer, anser Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.

I Södersjukhusets nya kampanj för att värva sjuksköterskor använder man sig av ”stickgraffiti”, till exempel rullstolar, droppställningar och andra vårdprylar som har fått stickade och virkade höljen.

– Vi vill väcka uppmärksamhet på ett annorlunda sätt och signalera den varma och trevliga atmosfär som finns på vårt sjukhus, säger kommunikationschefen Hanna Ahonen.

Befäster könsnormer

Men kampanjen roar i alla fall inte Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro, som menar att Södersjukhuset aldrig skulle försöka rekrytera läkare med hjälp av stickade stetoskop och kirurgiska instrument.

– Jag trodde först att det var ett dåligt skämt. Det här är inte att ta oss sjuksköterskor på allvar. Det som gör mig så arg är att man nedvärderar en akademiskt utbildad profession och dessutom befäster könsnormer som finns i samhället och som vi gör allt för att få bort, säger hon.

Kritiska sjuksköterskestudenter

I en debattartikel i DN i dag skriver Daniel Larsson, ordförande för Vårdförbundet student att stick-kampanjen ”bara är fördomsfullt trams” (se länk till höger).

Många sjuksköterskestudenter har också reagerat negativt på kampanjen, berättar Sofia Persson, som studerar på Ersta Sköndal högskola där Södersjukhuset i dag var med sin kampanj.

Foto: Helena MirschSofia Persson

– Jag blev väldigt arg och upprörd och jag såg att många bara gick förbi. Det är tråkigt att de går ut och skapar uppmärksamhet med sådana här saker när det viktigaste för oss är arbetsgivare som värderar vår kompetens rätt och har en bra arbetsmiljö, säger Sofia Persson.

Behöver 70 sjuksköterskor

Kommunikationschefen Hanna Ahonen säger att det är Södersjukhusets signum att våga sticka ut litegrann och väcka uppmärksamhet.

Sjukhuset behöver rekrytera omkring 70 sjuksköterskor, enligt personalchefen Christine Engius. Hon försvarar rekryteringskampanjen med att det handlar om att få till bra möten med ett lite annorlunda grepp.

– Det ena tar inte ut det andra. Vi berättar gärna om att vi satsar på bra löner och villkor, introduktionsprogram och karriärmöjligheter, säger Christine Engius.

Bättre med seriösa samtal

Men Sineva Ribeiro tror att den här typen av utspel bara gör det svårt att få till bra möten.

– Jag tycker visst man ska våga vara rolig och provocerande, men som arbetsgivare måste man ta ansvar för att också tänka normkritiskt. Det hade varit bättre att bjuda in till seriösa samtal om hur Södersjukhuset ska agera för att sjuksköterskestudenterna ska tycka att det är en bra arbetsplats där de vill vara, säger hon.

”TV-seriesnygga sjuksköterskor”

Det här är inte första gången som Södersjukhuset lyckas reta sjuksköterskorna med ovanliga rekryteringsmetoder. För ett par år sedan annonserade man efter sjuksköterskor som är ”tv-seriesnygga” eller ”söderhipsters”. Formuleringarna väckte så mycket ilska att sjukhuset fick backa och be om ursäkt för annonsen.

I dag har Södersjukhusets rekryterare värvat blivande sjuksköterskor vid Ersta Sköndal. Senare i veckan ska de besöka Sophiahemmet och Röda korset högskola. Tidigare har man också besökt KS i Huddinge.

Mer om ämnet

Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida