Journalsystem

Rapport uppmanar Västra Götaland att skrota Millennium: ”Krångligt och ologiskt”

Rapport uppmanar Västra Götaland att skrota Millennium: ”Krångligt och ologiskt”
Huvudskyddsombudet Johan Lundin såg tidigt problem, bland annat med utbildningen av personal.

Skrota Millennium-planerna. Det är rådet till Västra Götaland efter den misslyckade lanseringen av det nya journalsystemet förra hösten. Johan Lundin och Annja Göransson, förtroendevalda i Vårdförbundet, larmade tidigt om brister kring bland annat utbildning och funktionalitet. De är nöjda med beskedet.

Det är nu exakt ett år sedan det kritiserade vårdinformationssystemet Millennium togs i drift i södra delarna av Västra Götalandsregionen, bland annat på Södra Älvsborgs sjukhus (SÄS) och inom Närhälsan i Sjuhäradsområdet.

Efter bara tre dagar backade regionen och beslutade att gå tillbaka till tidigare system.

– En kort period däremellan använde vi papper och penna, som när jag var nyutexaminerad för många år sedan, säger Johan Lundin som är huvudskyddsombud för Vårdförbundet på SÄS.

Han hörde till de första som slog larm om brister i Millennium. Redan i oktober 2024 lämnade Johan Lundin in en framställan enligt arbetsmiljölagens paragraf 6:6a till sjukhusdirektören, där det bland annat framgår att utbildningen i det nya systemet varit undermålig och att arbetsgivaren inte gjort tillfredställande risk- och konsekvensanalyser rörande arbetsmiljön.

– Utbildningen bestod av en 150 sidor tjock pdf med enbart text. I den digitala lärmiljön kunde man enbart öva som psykiatrisjuksköterska, vilket gjorde att en rad moment som andra sjuksköterskegrupper behöver genomföra inte var tillgängliga. Eftersom systemet inte fanns i verkligheten gick det dessutom bara att se stillbilder på flera av modulerna, vilket gjorde det svårt att bedöma funktionaliteten, säger Johan Lundin till Vårdfokus.

Dokumenterat brister och problem

I ett tre sidor långt dokument har han listat problem som personalen upplevde vid införandet. Det är bland annat oklarheter kring hur man sparar anteckningar, svårigheter att skriva ut läkemedelslistor och felaktiga etiketter för provtagning.

Annja Göransson är distriktssköterska och skyddsombud inom Närhälsan. Foto: Privat.

– Det upplevdes som krångligt och ologiskt, vilket ledde till en väldig stress, säger Johan Lundin.

Annja Göransson, distriktssköterska och skyddsombud vid Närhälsan, visar ett liknande dokument, men på åtta sidor. Där varnar facket för ett stort produktionsbortfall på grund av att Millennium inte är anpassat för primärvårdens behov och förutsättningar.

– Bland annat krävdes 21 klick för att genomföra en tidsbokning. Provtagning som man i dagsläget har fem minuter avsatt för kunde ta 45 minuter. Att skriva ett recept kunde ta tio minuter, men sedan gick det inte att skicka. Det skapade enorm påfrestning på arbetsmiljön, säger hon.

Får kritik från myndighet

Västra Götalandsregionen har anmält tio händelser enligt Lex Maria till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

I oktober publicerade myndigheten två beslut där det konstateras att vårdgivaren inte har ”säkerställt att användarna av systemet erhållit tillräcklig utbildning” samt att man ”inte säkerställt att endast en tillräckligt säker och medicinskt ändamålsenlig medicinteknisk produkt använts på patienter”, vilket inte är förenligt med patientsäkerhetslagen.

Anmälan om negativa händelser och tillbud har även gjorts till tillverkaren och Läkemedelsverket. Dessa rör bland annat läkemedelsordination, journalinformation och patientregistrering.

Ivo krävde att Västra Götalandsregionen skulle redovisa vilka åtgärder som vidtagits och planeras.

Nu har en 90 sidor lång rapport publicerats som framställts av regionens samordningsgrupp för vårdinformationsmiljö. Den innehåller rekommendationer för framtiden och förslaget är att helt skrota Millennium.

”VGR rekommenderas att i stället välja en modulbaserad strategi, där varje modul upphandlas utifrån verksamhetens prioriterade behov och med krav på standardiserade gränssnitt och informationsstruktur”, står det i rapporten.

Ett tungt vägande skäl är medarbetarnas erfarenheter från den misslyckade implementeringen.

Behöver vara intuitivt och användarvänligt

Johan Lundin och Annja Göransson har som representanter för Vårdförbundet deltagit i utvärderingen och säger att de är glada över rapportens slutsatser.

Däremot ser de ett stort behov av ett nytt vårdinformationssystem eftersom det nuvarande är föråldrat. Men i fortsättningen hoppas de på bättre transparens, inkludering och tydlighet.

– Erfarenheten är att sättet man inför ett nytt journalsystem på är lika viktigt som vilket system man väljer. Här pratade man om ”Big bang” – att alla i Södra Älvsborgs sjukhusområde skulle gå i drift samtidigt. Jag tror mer på att det bör ske i liten skala och sedan växlas upp, säger Johan Lundin.

Annja Göransson anser att ett stort fel rörde tidsplanen som var överordnad funktionaliteten.

– Vi behöver system som är intuitiva och användarvänliga, säger hon.

Beslut om hur Västra Götaland ska gå vidare med sitt vårdinformationssystem kommer att tas i flera steg framöver, bland annat i regionstyrelsen och regionfullmäktige. Enligt vad Vårdfokus erfar finns en politisk enighet om att följa slutrapportens rekommendation.

Sedan tidigare har Region Skåne skjutit upp införandet av Millennium till hösten 2026.

Vårdfokus / Nyhetsbrev

Nyheterna, reportagen, forskningen och frågorna för dig i vården. Gratis varje vecka direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Vårdfokus sparar mina uppgifter
Skickar formuläret...
Hämtar fler artiklar
Till Vårdfokus startsida